Alergia pokarmowa

Alergia pokarmowa to zagadnienie najczęściej poruszane w kontekście najmłodszych pacjentów. Sytuacja ta ma miejsce nie bez powodu – to dzieci zwykle chorują na różnego rodzaju alergie związane z przyjmowanymi posiłkami. Które z produktów uczulają najczęściej i jak radzić sobie z objawami alergii pokarmowej?

Nadwrażliwość na gluten

Jest to jedna z najczęściej występujących nadwrażliwości pokarmowych wśród osób dorosłych – mechanizm powstających objawów jest analogiczny do tego, który ma miejsce w innych alergiach. Niepożądane objawy pojawiają się przy okazji spożycia produktów zbożowych, które stanowią dość bogate źródło glutenu.

Jedyną skuteczną metodą leczenia nietolerancji glutenu jest rezygnacja z przyjmowania pokarmów, które zawierają ten alergen. Jako że jest on szeroko rozpowszechniony w produktach spożywczych, dieta bezglutenowa niejednokrotnie jest dla pacjentów kłopotliwa i może nastręczać sporych trudności.

Przykładem produktów, które znajdują się na liście „zakazanej” dla osób uczulonych na gluten są:

• wyroby cukiernicze
  • pieczywo
  • wędliny i podroby
  • znaczna większość artykułów garmażeryjnych

Obecne regulacje prawne dotyczące sprzedaży żywności nakazują, by każdy produkt spożywczy, dostępny do kupienia w sklepie, opatrzony był stosowną informacją o składzie danego artykułu. Ułatwia to osobom uczulonym na gluten unikania alergenu w pożywieniu.

Na co uczuleni są dorośli?

Jednymi z najpopularniejszych produktów żywnościowych, które mogą wywoływać reakcje alergiczne, są:

• rośliny strączkowe
  • orzechy
  • migdały
  • owoce cytrusowe
  • truskawki
  • nasiona roślin
  • owoce morza

Alergicy muszą bezwzględnie wystrzegać się tych składników żywieniowych i wyeliminować je ze swojej diety. Takie postępowanie jest najlepszą drogą do uniknięcia objawów alergii.

Dorosłe osoby, które cierpią na alergię pokarmową powinny przestrzegać jeszcze jednej, bardzo istotnej zasady, dotyczącej spożywanych przez siebie posiłków. Muszą oni wystrzegać się wprowadzania nowości do swojego menu, by nie doprowadzić do wystąpienia objawów reakcji alergicznej w niepożądanej sytuacji. Stosowanie się do tej zasady jest szczególnie ważne podczas wyjazdów wakacyjnych w egzotyczne miejsca, gdzie istnieje możliwość spożycia pokarmu, mogącego zawierać potencjalnie niebezpieczny alergen.

Charakterystyka choroby

Uważa się, że główną rolę w procesie powstawania alergii odgrywają czynniki genetyczne, tak zwana atopia. Poza tym, uczulenia na niektóre pokarmy odnotowuje się również u ludzi z uszkodzoną barierą jelitową, co spowodowane jest ekspozycją na niektóre bakterie i wirusy, a także przyjmowaniem różnego rodzaju antybiotyków.

Objawy alergii są bardzo zróżnicowane, jednak gdy uczulenie zdiagnozowane jest we wczesnym okresie życia, to dolegliwości pokarmowe dość szybko zanikają, najczęściej około 4 roku życia. Symptomy schorzenia mają różną dynamikę i przebieg, najczęściej dotyczą jednak układu oddechowego. U dzieci, jedną z najczęstszych nietolerancji jest uczulenie na białko mleka krowiego. Podstawą leczenia w takich przypadkach jest dieta eliminacyjna, która polega na usuwaniu szkodliwego czynnika z codziennego żywienia. Dlatego też mleko krowie zastępowane jest przez preparaty sojowe lub mleko zawierające to białko w formie zhydrolizowanej.

Obecnie dieta eliminacyjna jest jednym z najskuteczniejszych sposobów likwidowania objawów alergii i jedynym, sensownym leczeniem przyczynowym. Powinno się ją prowadzić pod czułym okiem lekarza specjalisty, który doradzi, w jakiej kolejności trzeba eliminować z diety kolejne produkty. Należy pamiętać, aby robić to pojedynczo – w przeciwnym wypadku, wyniki obserwacji mogą wprowadzać w błąd.

Co uczula najczęściej?

Jedną z najczęściej pojawiających się u człowieka alergii pokarmowych, jest nietolerancja laktozy. Jest to cukier mleczny, występujący rzecz jasna w mleku i jego przetworach. Istotą schorzenia jest zbyt mała produkcja lub całkowity brak enzymu (laktazy), rozkładającego laktozę do prostszych cukrów. Po spożyciu np. mleka przez osobę chorą, dochodzi do powstawania objawów głównie jelitowych, które ustępują po pewnym czasie.

Poza laktozą, częstym składnikiem uczulającym w pożywieniu jest gluten. Jest to białko bardzo obficie pojawiające się głównie w produktach zbożowych: kaszach, pszenicy, życie, owsie i jęczmieniu. Nietolerancja glutenu nazywana również celiakią, to ciężka choroba, która nieleczona prowadzi do trwałego uszkodzenia jelit, które nie mogą efektywnie spełniać swoich funkcji, co skutkuje permanentnym brakiem składników odżywczych w organizmie chorego. Całe szczęście, w dzisiejszych czasach celiakia jest chorobą dość powszechnie występującą, dzięki czemu osoba przestrzegająca diety rzadko naraża się na nieprzyjemne objawy. Istnieją również odmienne karty dań w niektórych restauracjach, specjalnie dla osób z nietolerancją glutenu.

Oprócz laktozy i glutenu, do popularnych czynników uczulających należeć miał również glutaminian sodu – przyprawa dodawana obecnie niemal do wszystkiego. Szkodliwy wpływ tego związku nie został jednak potwierdzony stosownymi badaniami naukowymi.

Leczenie alergii pokarmowej

Najbardziej sensowną drogą leczenia alergii pokarmowej, z całą pewnością będzie całkowita eliminacja czynnika uczulającego z diety. Największy problem z takim postępowaniem może być u dzieci karmionych sztucznie, bowiem do niedawna wszystkie zamienniki były produkowane na bazie mleka krowiego, częstego czynnika uczulającego. Na szczęście, w dzisiejszych czasach produkuje się całą gamę pełnowartościowych produktów zastępczych, np. preparatów sojowych oraz hydrolizatowych.

Odczulanie

Długotrwałe prowadzenie diety prowokacyjnej mogło doprowadzić do zaniku objawów alergicznych. Warto sprawdzić, czy reakcja uczuleniowa występuje w dalszym ciągu – tego typu doświadczenia wykonuje się, podając niewielką dawkę (np. pół plasterka pomidora, kilka kropel mleka) czynnika pierwotnie uczulającego. Jeśli objawy nie pojawiają się wcale lub są znikome, można sukcesywnie zwiększać ilość alergenu w diecie chorego, aż do pełnej tolerancji. Trzeba jednak pamiętać, że takie eksperymenty muszą być prowadzone pod okiem specjalisty.

Alergia pokarmowa