Hipoglikemia – najpoważniejsze powikłanie w leczeniu cukrzycy

Hipoglikemia, znana również jako niedocukrzenie, oznacza zbyt niski poziom cukru we krwi (poniżej 70mg/dl). Chory zmagający się z chorobą często cierpi na tachykardię, napady strachu, wzmożoną potliwość, zaburzenia mowy oraz spowolnione ruchy.

Przyczyny hipoglikemii

U diabetyków najczęściej spowodowana jest nieprawidłową dietą lub niewłaściwym sposobem leczenia cukrzycy. Niewątpliwie wpływ na występowanie choroby ma również nieplanowany, intensywny wysiłek fizyczny czy spożycie zbyt dużej ilości alkoholu na czczo. Hipoglikemia występująca o osób, które nie chorują na cukrzycę, może oznaczać niedoczynność tarczycy, niewydolność kory nadnerczy czy nawet nowotwory trzustki lub wątroby. Częściej z hipoglikemią zmagają się chorzy na cukrzycę typu 1 podczas intensywnej insulinoterapii.

Jakie są objawy hipoglikemii?

Symptomy hipoglikemii występują stopniowo, gdy dochodzi do redukcji poziomu cukru we krwi. Początkowo pojawiają się objawy zwiastujące, są to m.in. uczucie głodu, mdłości, niepokój, drażliwość, osłabienie, przyśpieszone bicie serca, zlewne poty, senność; podczas których chory sam może wpłynąć na zwiększenie poziomu cukru we krwi np. spożywając cukier prosty. Następnie pojawiają się objawy, które można łatwo pomylić ze stanem upojenia alkoholowego czy szaleństwa – chory ma trudności z kojarzeniem, myśleniem, jest zdekoncentrowany, ma zaburzenia pamięci i drgawki. Rzadziej występuje tzw. hipoglikemia nocna, pojawiająca się podczas snu. Może przejawiać się poprzez koszmary, a po przebudzeniu występuje uczucie podobne do kaca. Jeżeli pierwsze objawy zostaną zlekceważone, osoba chora nie będzie potrafiła sama sobie pomóc, co może prowadzić do śpiączki hipoglikemicznej, a w niektórych przypadkach również do śmierci w wyniku rozległych zaburzeń metabolicznych.

Niezbędna pierwsza pomoc

W przypadku hipoglikemii niezwykle istotna jest pierwsza pomoc, która powinna zostać udzielona natychmiast po wystąpieniu pierwszych objawów spadku poziomu cukru we krwi. Brak reakcji może spowodować u chorego śpiączkę, a nawet śmierć.

W sytuacji wystąpienia lekkiej lub umiarkowanej postaci hipoglikemii osoba chora może sama sobie pomóc. Pierwszym krokiem jest podanie węglowodanów prostych, np. słodkiego napoju typu Coca Cola lub wody z łyżką cukru, które szybko przechodzą do układu krążenia tym samym podnosząc poziom cukru we krwi. Po kilku minutach powinno dojść do poprawy samopoczucia. Istotną informacją jest fakt, iż czekolada nie jest wskazana w hipoglikemii, ponieważ tłuszcz w niej zawarty opóźnia proces dostarczenia cukru do krwiobiegu.  Następnie należy spożyć węglowodany złożone wolniej uwalniające się do krwiobiegu, które zapobiegają powtórzeniu się hipoglikemii. Do węglowodanów złożonych należą m.in. płatki owsiane czy pełnoziarniste pieczywo. Po ok. 1 godz. należy dokonać kontrolnego pomiaru poziomu cukru we krwi. W przypadku, gdy dochodzi do umiarkowanej postaci hipoglikemii chory pozostaje przytomny, jednak konieczna jest pomoc osób trzecich. Należy jak najszybciej podać glukagon domięśniowo w dawce 1 mg, diabetycy najczęściej zawsze mają go przy sobie. Gdy stan chorego nie ulega poprawie po 10 min. konieczne jest podanie kolejnej dawki leku.

Ciężka hipoglikemia jest najpoważniejszym stanem niedoboru glukozy. Chory pozostaje nieprzytomny. Niezbędną czynnością jest ułożenie osoby chorej w pozycji bocznej z odchyloną głową oraz wezwanie pogotowia. Następnie należy podać dożylnie glukozę w stężeniu 20 %, kolejno roztwór 10 %. Podanie węglowodanów i monitorowanie glikemii możliwe jest dopiero po odzyskaniu przytomności przez chorego.

Hipoglikemia – najpoważniejsze powikłanie w leczeniu cukrzycy