Kwasica ketonowa

Kwasica ketonowa (cukrzycowa) stanowi niebezpieczne dla zdrowia pacjenta powikłanie cukrzycy. Pojawia się we wszystkich typach cukrzycy, jednak największe zagrożenie stanowi dla chorych na cukrzycę typu I.

Co oznacza kwasica ketonowa?

Czynnikiem wystąpienia kwasicy ketonowej jest niedobór lub całkowity brak insuliny w organizmie. Insulina jest hormonem produkowanym przez trzustkę umożliwiającym pobieranie glukozy z układu krwionośnego i wykorzystanie jej jako źródło energii przez tzw. tkanki insulinozależne (mięśnie, tkanka tłuszczowa, serce). Skutkiem niedoboru insuliny jest nadmierna produkcja glukozy w wątrobie w procesie glukoneogenezy oraz nasilona lipoliza (w celu wykorzystywania przez tkanki jako materiał energetyczny kwasów tłuszczowych).     Produktem ubocznym spalania kwasów tłuszczowych są ciała ketonowe. Ich wysokie stężenie w organizmie zaburza gospodarkę kwasowo-zasadową oraz wodno-elektrolitową. Dochodzi do kwasicy ketonowej.

Kwasica ketonowa. Jakie są jej przyczyny?

• Opóźniona diagnoza cukrzycy typu I. Objawy kwasicy ketonowej są na tyle zauważalne i niepokojące, że pacjenci zgłaszają się z nimi do lekarza.
  • Nieprawidłowe leczenie cukrzycy. Najczęściej zaprzestanie przyjmowania dawek insuliny, zbyt małe, nieregularne dawki.
  • Infekcje (wirusowe, bakteryjne, grzybicze).
  • Ostre stany sercowo-naczyniowe np. zawał serca.
  • Pancreatitis (zapalenie trzustki).
  • Nadużywanie alkoholu.
  • Ciąża (nawet nieznaczny wzrost stężenia glukozy może być przyczyną zwiększonej produkcji ciał ketonowych).

Kwasica ketonowa. Jakie są jej objawy?

• częste oddawanie moczu tzw. wielomocz (wysokie stężenie glukozy powoduje, że ta przedostaje się do moczu, a jako że jest ona związkiem osmotycznie czynnym, pociąga ze sobą wodę z organizmu),
  • wzmożone pragnienie,
  • suchość w jamie ustnej,
  • osłabienie,
  • uczucie zmęczenia,
  • senność,
  • obniżenie ciśnienie tętnicze,
  • przyspieszone bicie serca,
  • zapach acetonu (zgniłych jabłek) z ust,
  • przyspieszony i głęboki oddech,
  • zaburzenia świadomości.

Bardzo ważne jest jak najwcześniejsze rozpoznanie kwasicy ketonowej, ponieważ nieleczona może prowadzić do śpiączki cukrzycowej. Śpiączka cukrzycowa jest bardzo ciężkim stanem, wymagającym natychmiastowego leczenia, a śmiertelność w jej przebiegu wynosi 5-10% przypadków.

Pierwsza pomoc w kwasicy ketonowej.

Należy zadzwonić po karetkę pogotowia. W oczekiwaniu na profesjonalną pomoc, jeśli osoba jest przytomna, można ją nawadniać np. wodą z cytryną.

Diagnostyka kwasicy ketonowej.

W szpitalu personel medyczny zleca badania krwi (stężenie glukozy, gazometria) oraz analizę moczu. Za kwasicą ketonową przemawiają następujące wyniki:

• Stężenie glukozy (>250 mg/dl),
  • Gazometria krwi (pH<7,30 lub stężenie wodorowęglanu w surowicy <18 mmol/l),
  • Ciała ketonowe w moczu obecne.

Leczenie kwasicy ketonowej.

Zawsze ma miejsce w szpitalu. Trwa co najmniej kilka dni. Polega na:

• Leczeniu odwodnienia poprzez dożylne przetaczanie płynów (najczęściej 0,45% roztworu NaCl),
  • Obniżeniu stężenia glukozy we krwi (insulinoterapia dożylna),
  • Wyrównaniu zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej (suplementacja potasu, wodorowęglan sodu przy pH<6,9),
  • Leczeniu przyczynowe.

Kwasica ketonowa