Lordoza szyjna jest groźna w każdym wieku!

Lordoza szyjna to naturalne, fizjologiczne wysunięcie kręgosłupa ku przodowi, które zapobiega przeciążeniom, wynikającym z rosnącego ciężaru głowy w okresie dorastania. Mówiąc o chorobie, mamy zazwyczaj na myśli zniesienie tej krzywizny. W wyniku oddziaływania niekorzystnych czynników, kręgosłup w odcinku szyjnym prostuje się, powodując szereg nieprzyjemnych dolegliwości.

Gdy ból się nasila warto sięgnąć po lek przeciwbólowy np. Pyralgina, pomoże również maść chłodząca np. Altacet Ice.

Sprawdź jaka maść pomoże >

Przyczyny lordozy szyjnej

Pierwszą przyczyną dolegliwości związanych ze spłyceniem lordozy szyjnej, może być pojawienie się na tylnich wyrostkach kręgowych, tzw. osteofitów, które są powodem ciasnoty kanału kręgowego. Osteofity są małymi, patologicznymi guzkami z tkanki kostnej, które rozrastając się, wnikają do kanału kręgowego i szpar pomiędzy krążkami kręgowymi. Nieleczone zmiany w krótkim czasie powodują bóle, będące wynikiem ucisku struktur kostnych na rdzeń i korzenie nerwowe.

Oprócz tego, zniesienie lordozy szyjnej jest wynikiem rozciągnięcia mięśni, będących stabilizatorami odcinka szyjnego kręgosłupa. Zła postawa i inne czynniki zewnętrzne powodują, że mięśnie karku i połączone z nimi więzadła stopniowo osłabiają się – zmniejsza się siła ich skurczu, co uniemożliwia utrzymanie głowy w odpowiedniej pozycji.

Objawy choroby

Głównym objawem schorzenia jest przede wszystkim ból, o zróżnicowanym natężeniu, mający napadowy charakter – może trwać od kilkunastu minut, do nawet kilku godzin. Najczęstszą lokalizacją dolegliwości bólowych jest szyja i kark, jednak często ból promieniuje również do skroni, potylicy, oczodołów, a nawet rąk. Poza bólem, pojawić się mogą również liczne zaburzenia neurologiczne, związane z uciskiem na rdzeń i korzenie nerwowe. Do najłagodniejszych należą zawroty głowy lub szum w uszach, ale może pojawić się też oczopląs, zaburzenia snu i niedowłady mięśni.

typy lordozy szyjnejLeczenie lordozy szyjnej

Nadrzędną rolę w leczeniu lordozy szyjnej, w większości przypadków spełnia całkowita zmiana dotychczasowych nawyków. Należy zwracać uwagę na postawę w czasie chodzenia, siedzenia i wykonywania czynności codziennych. Warto również zainwestować w dobrą poduszkę ortopedyczną, wykonaną z pianki zapamiętującej kształt. Poza tym, przyda się również regularna rehabilitacja pod okiem specjalisty – w tym celu warto się udać do przychodni fizjoterapeutycznych.

Ból które wynika z powodu wygięcia kręgosłupa można łagodzić przy pomocy:

• niesteroidowego leku przeciwzapalnego,
  • maści przeciwbólowej – mniej skuteczna, ale bezpieczniejsza.

Gdy ból jest coraz silniejszy wtedy warto sięgnąć po silniejszy lek jak np. Pyralgina, pomoże również maść chłodząca np. Altacet Ice.

Lordoza szyjna jest groźna w każdym wieku!
4.1 (82.09%) 115 głos