Alergiczne choroby skóry

Choroby dermatologiczne mogą mieć bardzo różne podłoże. Jednym z czynników, który powoduje chorobowe zmiany na skórze, jest reakcja systemu immunologicznego na działanie alergenu. Oto schorzenia skóry, których przyczyną jest reakcja alergiczna.

Pokrzywka

Należy do najczęstszych alergicznych chorób skóry. Jej objawem są tzw. bąble pokrzywkowe, które pojawiają się szybko i równie szybko znikają. Zdarza się, że pokrzywce towarzyszy obrzęk lub zmiany w drogach oddechowych, a czasem nawet duszności. Bąble pokrzywkowe utrzymujące się przez dłuższy czas mogą towarzyszyć innym jednostkom chorobowym takim jak choroby bakteryjne, pasożytnicze i wirusowe. Pokrzywka może pojawiać się w miejscach ucisku (pokrzywka uciskowa), kontaktu z alergenem (pokrzywka kontaktowa), bądź działania promieni słonecznych (pokrzywka świetlna).

Atopowe zapalenie skóry

Przewlekła choroba zapalna o nawrotowym charakterze i genetycznym podłożu. Objawia się wykwitami rumieniowo-grudkowymi w zgięciach łokciowych, podkolanowych i na twarzy, a także suchością i szorstkością zmian oraz łuszczeniem się skóry. Leczenie atopowego zapalenia skóry jest trudne, czasochłonne i nie zawsze daje oczekiwany efekt.

Wyprysk (egzema)

Może występować pod następującymi postaciami:

• wyprysk kontaktowy – występuje pod postacią rumieni, pęcherzyków, pęcherzy, grudek obrzękowych, a także zmian wtórnych, czyli nadżerek, przeczos, strupków i złuszczania;
  • wyprysk pieniążkowaty – ogniska rumieniowe są wyraźnie odznaczone od otoczenia, a w ich obrębie występują pęcherzyki i grudki obrzękowe;
  • wyprysk potnicowy – objawy podobne do postaci pieniążkowej, ale zlokalizowane dłoniach, podeszwach i bocznych powierzchniach palców.

Rumienie

Jest to bardzo różnorodna grupa schorzeń dermatologicznych, z których tylko niektóre mają podłoże alergiczne:

• rumień guzowaty – guzy i stwardnienia na skórze i tkance podskórnej oraz zaczerwienienie skóry. Powstaje na skutek skomplikowanej reakcji alergicznej skóry. Często towarzyszy mu podwyższona temperatura i złe samopoczucie;
  • rumień wędrujący – reakcja alergiczna pojawiająca się w miejscu ugryzienia kleszcza, bądź zaraz obok niego. Przybiera postać obrączkowatą, może też pojawić się pod postacią pęcherzy i wybroczyn o nieregularnych kształtach, których cechą wspólną zawsze będzie rozrastanie się i długi czas zanikania.

9 KOMENTARZE

1. Mam dokładnie takie objawy od kilku dni, jakie ma pokrzywka. Tylko u mnie dochodzi jeszcze świąd wieczorem i nawet w nocy, czasami mnie budzi. Jak ma sobie ulzyc do czasu wizyty u lekarza?

• i tylko tego użwałaś? bo słyszałam, że nie którzy ocet wspomagająco stosują albo w ogóle tylko octem się leczą…można myślisz, dodatkowo octem się posmarowac, czy już lepiej nie cudować i tylko praeparatem do tego przeznaczonym?