Brodawki: skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Brodawki, kurzajki, kłykciny – szpecą naszą skórę, a niekiedy powodują uczucie dyskomfortu, a nawet ból. Co jest przyczyną ich pojawiania się? Jak sobie z nimi poradzić? Oto kilka podstawowych informacji na temat brodawek.

Brodawki są to zmiany skórne o charakterze grudkowym, potocznie zwane kurzajkami. Ich pojawienie się spowodowane jest działaniem wirusa HPV. Zazwyczaj nie powodują bólu, a skóra w ich otoczeniu nie ulega stanowi zapalnemu.

Rodzaje brodawek

Brodawki zwykłe

mają charakter grudek powstałych na skórze o wielkości od 5 do 10 mm. Mają kolor skóry lub są od niej niewiele ciemniejsze. Najczęściej pojawiają się u dzieci. Mogą zanikać samoistnie, ok. 40 proc. brodawek zanika bez żadnego leczenia w ciągu 2 lat. Najczęściej powstają na palcach dłoni, ich lokalizacja może być jednak dowolna. Powoduje je zakażenie wirusem HPV-2, HPV-4 oraz HPV-7.

Brodawki stóp

występują na podeszwie stopy i mogą przybierać dwie postaci: rozsiane i głębokie, bądź powierzchniowe, zlewające się w skupiska tworzące tzw. brodawki mozaikowe. W przeciwieństwie do brodawek zwykłych bywają bolesne i powodują uczucie dyskomfortu. Powstają na skutek zakażenia wirusem HPV-1 lub HPV-2.

Brodawki płaskie

mają postać lekko uwypuklonych grudek o płaskiej powierzchni. Mają ok. 4 mm średnicy i kolor skóry. Występują licznie i nie powodują bólu, ani dyskomfortu. Najczęściej występują na twarzy oraz rękach. Wywoływane się przez wirus HPV-3.

Brodawki płciowe

zmiany mające kształt przyrosłych brodawek powstałych na błonie śluzowej narządów płciowych. Występują zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Do zakażenia dochodzi poprzez kontakty seksualne z osobą chorą. Wywoływane są przez wirus HPV-6 i HPV-11.

Mięczak zakaźny

przybiera postać twardych grudek wielkości 5 mm z zagłębieniem pośrodku, z którego przy ucisku wydobywa się kaszowata wydzielina. Występuje przede wszystkim u dzieci na skutek zakażenia wirusem mięczaka zakaźnego, należącego do grupy wirusów ospy. Mięczak zakaźny ustępuje samoistnie, zazwyczaj po ok. 6-9 miesiącach.

Metody leczenia brodawek

Niektóre rodzaje brodawek mogą znikać samoistnie. W walce z takimi zmianami stosuje się także metodę krioterapii, oddziaływania chemicznego (stosowanie substancji mających na celu stopniowe wypalenie brodawki). Możliwe jest także chirurgiczne usunięcie brodawek (wycięcie, ablacja laserowa, łyżeczkowanie).

2/5 - (1 vote)