Grzybica głowy – jak rozpoznać i leczyć?

Problemów z włosami zazwyczaj doszukujemy się w słabej kondycji struktury włosa, braku witamin bądź czynnikach zewnętrznych. Tymczasem okazuje się, że częstą przyczyną problemów z włosami są schodzenia dermatologiczne skóry głowy.

Rodzaje grzybicy skóry głowy

Z racji swojej anatomicznej lokalizacji i warunków, które panują wśród owłosienia na głowie, grzyby mają znacznie ułatwioną sposobność do rozwoju na tej części skóry. W zależności od rodzaju grzyba, atakującego owłosioną skórę głowy, możemy w jej przebiegu obserwować różne objawy kliniczne zakażenia. Jakie wyróżniamy rodzaje grzybic owłosionej skóry głowy?

Grzybica woszczynowa

Jest to rodzaj grzybicy owłosionej skóry głowy, której objawy kliniczne polegają na tworzeniu się żółtawych okrągłych strupów (w terminologii dermatologicznej nazywane są one tarczkami), które znajdują się tuż przy skórze głowy. Włosy, które wyrastają na powierzchni tarczki tracą swój połysk, są poskręcane, łamliwe, matowe, mało elastyczne i stopniowo wypadają.

Pod wpływem leczenia zmiany chorobowe ustępują z pozostawieniem blizn, na powierzchni których nie odrastają nowe włosy, co dla wielu pacjentów jest poważnym defektem kosmetycznym, bardzo trudnym do późniejszego zamaskowania. Grzybica ta bardzo rzadko występuje w Polsce. Można się nią zarazić podczas podróży w rejony tropikalne.

Grzybica strzygąca

Istnieją dwie główne postaci tej choroby. Pierwsza z nich to postać powierzchowna, która polega na wytwarzaniu się zmian grzybiczych tuż przy powierzchni skóry. Zmiany są bardzo dobrze odseparowane od otoczenia. Kształtem przypominają koła, w których obrębie dochodzi do utraty owłosienia na poziomie kilku milimetrów nad skórą, co wygląda jakby włosy były równo przystrzyżone (stąd pochodzi nazwa choroby – grzybica strzygąca).

Druga odmiana grzybicy strzygącej jest znacznie bardziej kłopotliwa. Zmiany skórne pojawiają się w formie bolesnych guzów tuż pod powierzchnią skóry. Mają one tendencję do zlewania się, a po uciśnięciu na powierzchnię skóry wydostaje się treść ropna. Mogą one dotyczyć zarówno owłosionej skóry głowy, jak i brody u mężczyzn. Jako powikłanie tego schorzenia może dojść do trwałego wyłysienia w obrębie zmian chorobowych.

Łupież pstry

Jest to dość nietypowy rodzaj grzybicy – może lokalizować się zarówno na skórze głowy, jak i na klatce piersiowej chorej osoby. Zaliczana jest do grzybic, mimo iż jej czynnikiem etiologicznym jest drożdżak. Zmiany skórne w przebiegu tej choroby mają kolisty kształt, są lekko zaczerwienione, a na ich powierzchni dochodzi do złuszczania się naskórka w formie drobnych płatów (podobnie jak podczas „schodzenia skóry” po opalaniu).

Najczęstsze schorzenia głowy

Do najczęstszych schorzeń, jakie mogą dotknąć skórę głowy zaliczamy:

Łupież

Łupież to jeden z najpowszechniejszych problemów skóry głowy. Objawia się obfitym złuszczaniem obumarłych komórek skóry pozlepianych łojem. Z chorobą tą zmaga się niemal 50 proc. populacji. Łupież może przybierać dwie formy:

• Suchą – najbardziej znana forma łupieżu, objawia się białymi drobinkami złuszczającego się naskórka. Przyczyną łupieżu suchego może być reakcja alergiczna na kosmetyki, a także zła dieta i stresujący tryb życia.
  • Tłustą – objawia się powstawaniem tłustych strupów na skórze głowy, którym towarzyszy stan zapalny orazświąd. Ta forma łupieżu spowodowana jest nadmiernym rozwojem drożdżaków, które naturalnie występują w ludzkiej skórze.

Łojotokowe zapalenie skóry

Związane jest z gospodarką hormonalną, dlatego najczęściej występuje u nastolatków w okresie dojrzewania. Na tę chorobę częściej cierpią chłopcy niż dziewczęta. Objawia się złuszczaniem tłustych strupków na skórze głowy, a czasami także na twarzy, powiekach, brwiach i za uszami. Wywołuje stany zapalne oraz swędzenie skory. Nieleczone może doprowadzić nawet do łysienia. Łojotokowe zapalenie skóry to schorzenie przewlekłe, trudne do całkowitego wyleczenia.

Łuszczyca

Łuszczyca należy do najpowszechniejszych chorób skóry. Jest to przewlekła choroba o podłożu genetycznymobjawiająca się nadmiernym i nieprawidłowym rogowaceniem naskórka. Łuszczycowe zmiany skóry głowy tworzą zlewające się ogniska, niekiedy przechodzące na skórę czoła. Może towarzyszyć im pieczenie i swędzenie.

Wszawica

Do pasożytniczych chorób skóry głowy zalicza się wszawice powodowaną przez wesz głowową. Głównym objawem choroby jest intensywny świąd skóry głowy powodowany przez ukłucie wszy. Wszawica najczęściej dotyczy dzieci w wieku przedszkolnym, młodzieży szkolnej oraz osób nie przestrzegających higieny. Pasożytami skóry głowy bardzo łatwo można zarazić innych, dlatego istotną kwestią jest ostrożność i zachowanie szczególnej higieny.

Grzybica owłosionej skóry głowy

Jest to powszechna infekcja grzybicza skóry głowy, brwi i rzęs. Wywołują ją grzyby z rzędu Trichophyton i Microsporum, które atakują trzon włosów i mieszki włosowe. Objawia się obrzękami okolic ujścia mieszków włosowych, a w ostrym przebiegu naciekami skupiającymi się w jednym miejscu.

3.5/5 - (2 votes)