Trzydniówka

Trzydniówka to choroba przenoszona drogą kropelkową. Wirus najczęściej atakuje po 5-15 dniach od kontaktu z osobą, która wcześniej chorowała. Najczęściej trzydniówka występuje u dzieci pomiędzy 6. miesiącem a 4. rokiem życia. Głównym jej objawem jest gorączka, która zazwyczaj znika po kilku dniach.

Co to jest trzydniówka?

Trzydniówka czyli choroba zakaźna, zwana inaczej rumieniem nagłym, przenoszona drogą kropelkową nieodłącznie wiążę się z gorączką. Pojawia się nagle i głównym jej objawem jest podwyższona temperatura ciała sięgająca 39-40°C. Zazwyczaj nie towarzyszą jej inne objawy, ale na skutek wysokiej gorączki może się pojawić rozdrażnienie oraz brak apetytu. Niebezpieczne podczas trzydniówki – zwłaszcza u niemowlaków – są tzw. drgawki gorączkowe. Dotyczą one zaledwie kilku procent dzieci w wieku narażonym na trzydniówkę i są dziedziczne. Trzydniówki, której towarzyszy gorączka wyższa niż 38°C, nie należy bagatelizować. Przede wszystkim warto skupić się na obniżeniu temperatury ciała za pomocą leków tkj. paracetamol czy ibuprofen dla dzieci, których działanie powinno być zauważalne po godzinie od podania. Innym sposobem na zbicie gorączki jest kąpiel w wodzie, której temperatura będzie o 2 stopnie niższa niż temperatura ciała dziecka. Nie należy dziecka przegrzewać, a mokre od potu ubranka szybko zmienić. Dodatkowo należy zadbać o odpowiednią temperaturę w miejscu, w którym dziecko przebywa – nie powinna ona być wyższa niż 20°C. Należy również dobrze wywietrzyć pomieszczenie. Jeżeli dziecko na to pozwoli można mu robić chłodniejsze okłady na czoło, kark oraz łydki. Koniecznie skontaktuj się z lekarzem jeżeli gorączce towarzyszą takie objawy jak wymioty czy biegunka.

Objawy i przebieg trzydniówki

Trzydniówka objawia się wysoką temperaturą ciała, która najczęściej utrzymuje się przez 3 dni, rzadziej 4-5 dni. Zazwyczaj towarzyszy jej wysypka w okolicach szyi, tułowia, czasami ud oraz pośladków, podobna do tej, która występuje przy różyczce. Wysypka jest delikatna, drobna w różowawym kolorze, pojawia się przed lub po wystąpieniu gorączki. Specjalne dbanie o dziecko jest szczególnie ważne nie tylko w czasie choroby, ale również po jej zakończeniu. Dziecko po chorobie jest osłabione, dlatego najlepiej zadbać, aby przez kilka dni po trzydniówce było odizolowane od osób chorych. Nie należy również dziecka przegrzewać ani wychładzać.

Niekiedy trzydniówce mogą towarzyszyć drgawki. W takim wypadku należy zabezpieczyć przedmioty, o które dziecko może się uderzyć, rozluźnić ubranko dziecka, dziecko położyć na boku i drogą odbytniczą (wlew) podać mu relanium. W czasie ataku drgawek absolutnie nie można dziecka zostawić samego. Zaraz po ich ustąpieniu (lub w trakcie jeżeli jest taka możliwość) niezwłocznie powinno się wezwać pogotowie. Chociaż drgawki najczęściej nie niosą ze sobą groźnych powikłań lepiej dmuchać na zimne i zasięgnąć porady lekarza.

Objawy trzydniówki:

• zazwyczaj pojawia się pomiędzy 6. a 24. miesiącem życia dziecka,
  • jej głównym objawem jest nagła gorączka, sięgająca nawet 40 stopni,
  • chorobie mogą towarzyszyć małe czerwone plamki (podobne do różyczki), które znikają po kilkunastu godzinach, pojawiają się one zazwyczaj po tym jak temperatura spadnie i występują w okolicach tułowia, szyi, a niekiedy twarzy lub kończyn, wysypka nie swędzi ani nie wywołuje bólu,
  • niekiedy trzydniówce towarzyszą inne objawy tkj.:  zaczerwienione oczy, katar, kaszel, grudki w gardle, rozdrażnienie, biegunka, powiększenie węzłów chłonnych w okolicy szyi, ból ucha, drgawki, utrata apetytu, osowiałość, gorszy humor, ospałość
  • gorączka, choć łatwo ją zbić, najczęściej wraca po kilku godzinach.

Leczenie trzydniówki

Warto wiedzieć, że przebyta trzydniówka uodparnia dziecko już na całe życie. Najczęściej, jak sama nazwa wskazuje, trzydniówka mija po 3 dniach, ale zdarza się, że trwa ona 4 lub 5 dni. Okres wzmożonej czujności powinien jednak trwać dłużej, tak aby infekcja nie powróciła. Leczenie trzydniówki głównie polega na obserwacji i obniżaniu temperatury ciała, gdy przekroczy ona 38 stopni. W tym celu można dziecku podać środek przeciwgorączkowy w formie czopków lub syropu (także ziołowego). Zalecana jest również kąpiel w letniej wodzie (o ok. 2 stopnie niższej niż temperatura ciała dziecka) lub też chłodne okłady.

Wysypka, która się pojawia, najczęściej znika samoistnie po kilkunastu godzinach. Nie należy plamek niczym smarować.

Podczas trzydniówki szczególnie istotne jest nawadnianie organizmu. Powinno się podawać dziecku dużą ilość płynów (najlepiej wodę o pokojowej temperaturze) i lekkostrawne posiłki, zwłaszcza jeżeli pojawiają się wymioty lub biegunka. Jeżeli dziecko nadal karmione jest piersią należy częściej je karmić. Starszym dzieciom można podawać herbatki z lipy, malin lub czarnego bzu, które mają właściwości przeciwgorączkowe.

W czasie trzydniówki dziecko nie musi leżeć w łóżku, ale najlepiej zrezygnować ze spacerów i wybierać takie zabawy, które go nie przemęczą.

Sygnałem do niepokoju powinna być gorączka, której nie daje się obniżyć lub też problemy z oddychaniem. W takim wypadku należy bezzwłocznie skontaktować się z lekarzem. Problem z trzydniówką jest taki, że najczęściej można ją zdiagnozować dopiero po ustąpieniu choroby. Wysoka temperatura ciała może mieć wiele przyczyn, a w przypadku noworodków i małych dzieci nie należy tego bagatelizować. Wizyta u lekarza na pewno nie zaszkodzi, a może pomóc. W wykryciu trzydniówki pomocne może być badanie krwi, którego wyniki wskazują na obniżony poziom białych krwinek i podwyższony limfocytów.

Odwodnienie podczas trzydniówki

W przypadku trzydniówki szczególnie niebezpieczne jest odwodnienie, występujące na skutek wymiotów lub biegunki. Objawami odwodnienia są:

• sucha i chłodna skóra,
  • gęsta ślina,
  • zapadnięte oczy,
  • płacz bez łez tzw. suchy,
  • zmęczenie,
  • rozdrażnienie, osowiałość,
  • uczucie suchości w jamie ustnej,
  • pękające usta,
  • drgawki.

Jeżeli jakiekolwiek objawy z wyżej wymienionych pojawią się u dziecka należy jak najszybciej wezwać pomoc, w przeciwnym wypadku dziecko może zapaść w śpiączkę.

Jak rozpoznać trzydniówkę?

Trzydniówkę najczęściej rozpoznaje się dopiero, gdy gorączka spadnie, a pojawi się wysypka. Wysypka występująca w trakcie trzydniówki to drobne, płaskie i bladoróżowe plamki, które pojawiają się najczęściej w okolicy klatki piersiowej, brzucha, na twarzy, na rękach oraz nogach.  Wysypka ta może przypominać różyczkę, ale w przypadku tej choroby jest ona bardziej czerwona, plamista i zazwyczaj pojawia się początkowo na twarzy, a następnie na niższych partiach ciała.

Jak zapobiegać wystąpieniu trzydniówki?

Niestety wystąpieniu trzydniówki nie da się zapobiec, ale na szczęście raz przebyta uodparnia dziecko już na całe życie. Dziecko może zarazić się tą chorobą od innych zarażonych dzieci, ale również od dorosłych, którzy mogą być nosicielami wirusa. Najczęściej małe dzieci zarażają się nią wkładając różne przedmioty do buzi. Można jednak zadbać o kilka kwestii, które być może wpłyną na łagodniejszy przebieg choroby:

1. Odpowiednia dieta – karmienie niemowląt i małych dzieci ma priorytetowe znaczenie. Podczas trzydniówki najlepiej podawać dziecku kleiki ryżowe lub też sucharki, a należy zrezygnować z ciężkostrawnych i tłustych potraw oraz owoców. Z czasem można dziecku podawać chude gotowane mięso oraz lekkostrawne zupki.
  2. Odpowiednie nawadnianie – nawodnienie organizmu jest szczególnie ważne w walce z chorobą. Należy uzupełniać ilość płynów, ale również składników mineralnych. Najlepsza w tym wypadku będzie woda zawierająca elektrolity (dozwolona dla dzieci, które ukończyły 6. miesiąc życia). Starszym dzieciom można również podawać czarną gorzką herbatę.
  3. Probiotyki – działają wzmacniająco i ochronnie. Podanie probiotyków warto skonsultować z lekarzem.
Trzydniówka
Oceń Artykuł