25 tydzień ciąży

25 tydzień ciąży to już połowa jej 6 miesiąca i nadal II trymestr. Do porodu pozostało Ci 15 tygodni. Na odliczanie dni jest jeszcze za wcześnie, ale ten niezwykły moment nadchodzi już małymi kroczkami. Od wkroczenia w III i ostatni już trymestr ciąży dzielą Cie tylko 2 tygodnie. Chociaż w III trymestrze możesz czuć się równie dobrze jak teraz na wszelki wypadek wykorzystaj ten czas jak najlepiej. Wraz z powiększającym się brzuchem będziesz miała coraz mniej sił i energii.

Objawy w 25 tygodniu ciąży

Macica w 25 tygodniu ciąży osiąga rozmiary zbliżone do całkiem sporej piłki np. futbolowej, co oznacza, że Twój brzuch jest już mocno widoczny. Najczęściej rośnie on do przodu, do góry, a niekiedy również na boki. Możesz już teraz czuć się mniej atrakcyjna i niezgrabna, będziesz poruszała się wolniej. Na szczęście dla otoczenia kobiety w ciąży wyglądają wyjątkowo promiennie i kwitnąco, pomimo tych wszystkich trudności.

Na tym etapie możesz odczuwać tzw. skurcze Braxtona – Kicksa, które świadczą o tym, że macica ćwiczy przed porodem. Są one nieregularne i bezbolesne. Jest to zupełnie normalne i bezpieczne zjawisko, które nie powinno Cię niepokoić.

Objawy, które mogą się pojawić w 25 tygodniu ciąży to:

  • siara – substancja, która może wyciekać z piersi, świadczy o tym, że ciało przygotowuje się do karmienia noworodka, to kiedy się pojawia jest kwestią indywidualną, więc jeśli jeszcze jej nie zauważyłaś lub też dostrzegłaś wcześniej jest to zupełnie normalne i nie ma się czym przejmować;
  • zmęczenie i osłabienie – na skutek rosnącej ilości krwi w ciele kobiety mogą się pojawić oznaki zmęczenia oraz osłabienia, do tego dziecko „wyciąga” z mamy cenne składniki tkj. żelazo, sprzyja to bólom głowy i zawrotom, być może konieczna będzie dodatkowa suplementacja – skonsultuj się ze swoim lekarzem prowadzącym;
  • obrzęki – najczęściej pojawiają się na nogach oraz na rękach, możesz np. czuć, ze Twoje buty stały się za ciasne, a na palce u rąk nie możesz założyć pierścionka lub obrączki, dzieje się tak, ponieważ w organizmie gromadzi się woda i stąd ta lekka opuchlizna;
  • bezsenność – natłok myśli, rosnące poczucie odpowiedzialności i powiększający się brzuch – wszystko to może sprzyjać pojawianiu się problemów ze snem, jeżeli w nocy nie dosypiasz postaraj się wygospodarować czas na drzemkę w ciągu dnia, jak będziesz wypoczęta to i Twoje samopoczucie będzie lepsze, a Twój maluszek szczęśliwy;
  • zgaga – jest częstą ciążową dolegliwością stąd też istnieje wiele sposobów, aby sobie z nią poradzić;
  • ból w pachwinach – związany jest z rozciąganiem się więzadeł macicy, najczęściej mija po chwili i choć jest nieprzyjemny nie powinien wywoływać silnego bólu;
  • zaparcia – związane są najczęściej ze zmianami hormonalnymi oraz z niewłaściwą dietą, którą warto wzbogacić o błonnik, ciągłe zaparcia sprzyjają powstawaniu hemoroidów, wiec należy jak najszybciej zażegnać ten problem, jeżeli zmiana diety nie pomaga powinnaś sięgnąć po preparaty przeznaczone dla kobiet w ciąży, oczywiście nie przyjmuj nic na własną rękę – każdy lek skonsultuj ze swoim lekarzem prowadzącym, niekiedy zaparcia mogą być związane z przyjmowaniem żelaza – jeżeli podejrzewasz taki problem poproś swojego lekarza, aby wskazał zamiennik, który nie będzie wywoływał skutków ubocznych tego typu;
  • problemy z oddychaniem – w wyniku ucisku macicy na przeponę możesz odczuwać problemy z oddychaniem czyli zadyszkę, która niestety pojawi się nawet w spoczynku, oddech stanie się płytszy i przyspieszony;
  • swędzenie – związane jest z rozciąganiem się skóry na skutek rosnącego brzucha, w tym czasie możesz zauważyć również rozstępy, pamiętaj o codziennym nawilżaniu skóry i wykonywaniu masażu;
  • chrapanie – nawet jeśli wcześniej nie zdarzało Ci się chrapać to teraz może się to zmienić, a związane jest oczywiście z ciążą;
  • rwa kulszowa – nieprzyjemny i bolesny objaw, który jest wynikiem ucisku główki Twojego maluszka na kości miednicy, najczęściej doskwiera w nocy podczas zmieniania pozycji ciała, ale może pojawić się również w innych momentach, ból dotyka nóg, pośladków i krzyża, może mu towarzyszyć mrowienie lub zanik czucia;
  • wahania nastrojów;
  • wzdęcia;
  • parcie na pęcherz.

Płód w 25 tygodniu ciąży

Płód w 25 tygodniu ciąży waży ok. 700-800 g i mierzy ok. 22-23 cm. Twoje dziecko wygląda już jak noworodek, chociaż nadal jest bardzo szczuplutki. Twarz, ręce oraz nogi maluszka mają już właściwe proporcje.  Najczęściej zapewne czujesz jego ruchy, gdy odpoczywasz. Kiedy jesteś aktywna maluszek prawdopodobnie śpi. Pamiętaj, że coraz bardziej reaguje na to co dociera do niego z zewnątrz – nie tylko czuje smak potraw, które spożywasz, ale słyszy również dźwięki, którymi się otaczasz. Unikaj miejsc, w których panuje hałas, głośna muzyka także nie jest wskazana, bo może wywołać u dziecka gwałtowne ruchy i szybsze bicie serca.

Skóra dziecka się zaróżowiła i zbliżona jest do skóry dorosłego, ale nadal jest cienka i delikatna. W płucach zaczynają się rozwijać pęcherzyki płucne oraz oskrzeliki, przygotowujące malca do samodzielnego oddychania. Nozdrza powoli się otwierają, dzięki czemu dziecko ćwiczy oddychanie. Rozwija się również układ oddechowy, który już niedługo będzie odpowiedzialny za dostarczanie tlenu do organizmu Twojego maleństwa. Zaczynają rozwijać się naczynka włosowate odpowiedzialne za dostarczanie krwi do tkanek, mięśni oraz narządów.

Mięśnie stale się umacniają, a układ szkieletowy z chrzęstnego zamienia się w kostny. Już teraz kopniaki Twojego maluszka mogą być widoczne przez skórę dla obojga rodziców. Kręgosłup zaczyna się intensywnie rozwijać, aby w przyszłości móc podtrzymywać ciężar ciała noworodka.

Dziecko coraz lepiej już słyszy, rozpoznaje głos mamy i osób z otoczenia, najlepiej jednak słyszy głos taty, który jest niższy i tym samym lepiej słyszalny. Ważne jest, aby na tym etapie tata dużo mówił w domu, dziecko dzięki temu będzie go rozpoznawało po porodzie i da się sobą opiekować.

O czym powinnaś pamiętać w 25 tygodniu ciąży?

25 tydzień to dobry moment, żeby zacząć się rozglądać za fotografem, który wykona Ci sesję ciążową. To cudowna pamiątka, a wiele mam żałuje, że się na nią nie zdecydowała. W tym czasie możesz czuć się nieatrakcyjna, ale pamiętaj, że to Twoja subiektywna opinia i za kilka miesięcy będziesz wspominała ten czas z łezką w oku i zastanawiała się czemu wtedy siebie nie lubiłaś.

Zacznij się rozglądać za szpitalem, jeżeli jeszcze nie wybrałaś. Warto zobaczyć go wcześniej, zwiedzić sale porodowe i miejsca, w których spędzisz tych kilka dni ze swoim maleństwem. Niekiedy taka wycieczka organizowana jest przez szkoły rodzenia, więc dowiedz się czy ta, do której się wybierasz ma coś takiego w ofercie.

Już od teraz możesz również zacząć sobie robić masaż krocza, który może sprawić, że nacięcie w trakcie porodu będzie mniejsze, a może nawet w ogóle nie będzie konieczne. Najważniejsze są prawidłowa technika i regularność. Ćwicz także mięśnie Kegla – zaciskaj mięśnie w okolicach pochwy i odbytu w seriach na ok. 10 sekund. Może to ułatwić Ci poród, a także zmniejszyć problem z nietrzymaniem moczu.

Śpij na lewym boku – taka pozycja jest najwygodniejsza dla mamy i dziecka. Dzięki temu ucisk macicy na żyłę główną jest mniejszy, a dziecko lepiej dotlenione. Mamie z kolei ułatwia to oddychanie i zapobiega powstawaniu żylaków, zakrzepów oraz obrzęków. Zrezygnuj ze spania na plecach, kiedy to ucisk macicy na naczynia krwionośne jest największy.

25 tydzień ciąży
Oceń Artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here