32 Tydzień Ciąży

32 tydzień ciąży to początek jej 8 miesiąca i nadal III trymestr. Do porodu pozostało Ci jedynie 8 tygodni. Dziecko powoli zaczyna zmieniać pozycję, tak aby było gotowe do porodu. Mogą temu towarzyszyć różne dolegliwości u mamy. Maluch już sporo waży, przez co mamie może być coraz ciężej. Postaraj się jednak korzystać z tych ostatnich tygodni ciąży, bo już niedługo zatęsknisz za tym błogosławionym stanem.

Objawy w 32 tygodniu ciąży

W 32 tygodniu ciąży macica znajduje się w połowie odległości pomiędzy pępkiem a tzw. wyrostkiem mieczykowatym. Jest już sporych rozmiarów, wypełnia prawie całą jamę brzuszną, przez co może wywoływać ucisk na narządy wewnętrzne, co wiąże się bezpośrednio z różnymi dolegliwościami. Pomimo tego jest to z pewnością wyjątkowy czas, bo już za kilka tygodni na świecie pojawi się Twoje długo wyczekiwane dziecko. Twój – już sporych rozmiarów brzuch – stale się powiększa. Jego wielkość, choć jest sprawą indywidualną, zależy od kilku czynników, a przede wszystkim od ułożenia dziecka.

Objawy, które mogą Ci towarzyszyć w 32 tygodniu ciąży to:

• bóle pleców – zmienia się środek ciężkości ciała, przez co ból pleców może się pogłębiać, należy ciągle pamiętać o trzymaniu odpowiedniej pozycji – nie powinno się ani odchylać do tyłu ani wypinać brzucha do przodu, bóle krzyża może złagodzić masaż – udaj się do fizjoterapeuty albo poproś partnera, pamiętaj jednak, że nieumiejętnie wykonany masaż może bardziej zaszkodzić niż pomóc;
  • problemy z oddychaniem – trudności ze złapaniem oddechu czy zadyszka to normalne objawy w 8 miesiącu ciąży, a nawet wcześniej, chociaż w tej kwestii niewiele możesz zrobić staraj się dbać o swoją kondycję, dużo spaceruj, wykonuj lekką gimnastykę, może się pojawić również kołatanie serca i o ile pojawia się raz na jakiś czas to nie powinno wzbudzać niepokoju, jeżeli jednak towarzyszyć mu będą bóle w klatce piersiowej czy duszności powinno się skonsultować z lekarzem;
  • parcie na pęcherz – związane z uciskiem macicy na pęcherz, szczególnie dokuczliwe jest nocą, bo przyczynia się do problemów ze snem, pamiętaj, że nie należy rezygnować z picia odpowiedniej ilości napojów, tylko po to, aby ograniczyć wizyty w toalecie, nawadnianie organizmu jest niezwykle istotne;
  • obrzęki nóg
  • skurcze Braxtona-Hicksa – na tym etapie ciąży mogą stawać się bardziej intensywne oraz regularne, kontroluj je, tak abyś nie przeoczyła np. przedwczesnego porodu;
  • siara z piersi – to gęsta żółta wydzielina, która oznacza, że organizm przygotowuje się już do karmienia, siara będzie służyła za pokarm dla noworodka w pierwszych godzinach jego życia, a teraz najlepszym rozwiązaniem będzie zakup wkładek laktacyjnych, które pozwolą Ci zabezpieczyć ubrania przed wyciekającym płynem;
  • wzrost apetytu – mogą się pojawić napady głodu, które często występują w nocy, aby uniknąć nadmiernego przybierania na wadze warto spożywać kolacje, które będą sycące czyli bogate w węglowodany tkj. pieczywo, makaron czy ryż, powinno to uchronić Cię przed nocnym podjadaniem;
  • zgaga – związana jest z uciskiem macicy na narządy układu pokarmowego i niestety towarzyszy niemalże każdej ciężarnej, dla niektórych kobiet pomocne okazują się migdały lub mleko, sprawdź co Tobie przyniesie ulgę przy tej dokuczliwej dolegliwości;
  • rozstępy – związane są z genami i pojawiają się u większości ciężarnych, co nie oznacza, że można zrezygnować z dokładniej pielęgnacji skóry, specjalne kremy na rozstępy, o ile nie zapobiegną ich powstawaniu, sprawią, że będzie ich zdecydowanie mniej i będą również mniejsze;
  • problemy z utrzymaniem równowagi;
  • problemy ze snem i zmęczenie – stale powiększający się brzuch sprawia, że trudno jest znaleźć odpowiednią pozycję do spania, pomocny może być rogal dla ciężarnych, jeżeli mimo to nie wysypiasz się i w ciągu dnia odczuwasz zmęczenie pozwól sobie na 1-2 drzemki w ciągu dnia, doda Ci to energii i sprawi, że będziesz miała lepsze samopoczucie.

Płód w 32 tygodniu ciąży

Dziecko w 32 tygodniu ciąży waży ok. 1,8 kg i mierzy 48 cm. Od teraz zacznie intensywnie przybierać na wadze, ale będzie wolniej rosło. Już niedługo osiągnie rozmiar, który będzie miało po narodzinach. Nadal będą się rozwijały mięśnie, a także gromadziła tkanka tłuszczowa (zajmuje teraz blisko 10 % wagi dziecka), przez co maluszek nieco się zaokrągli, a jego skóra stanie się mniej przezroczysta. Dziecko w brzuchu mamy zachowuje się tak samo jak noworodek: dużo śpi, macha nóżkami i rączkami, ssa kciuka i robi różne miny (uśmiecha się, krzywi, wystawia język), siusia, a także pije wody płodowe.

Maluszek posiada już paznokietki u placów u rąk i stóp. Są one jednak na tyle delikatne i miękkie, że nie mogą wyrządzić mu krzywdy. Mózg stale się rozwija, tak samo jak układ nerwowy, przez co dziecko ma większą koordynację – płynniej się porusza, ale jego ruchy mogą być słabiej odczuwalne i mniej dynamiczne. Dziecko powoli zaczyna przyjmować pozycję tzw. „główkową”, która umożliwi mu sprawne wydostanie się na zewnątrz.

Płuca dziecka SA na tyle rozwinięte, że najprawdopodobniej gdyby doszło do przedwczesnego porodu na tym etapie, umiałoby ono samodzielnie oddychać.

O czym powinnaś pamiętać w 32 tygodniu ciąży?

Mniej regularne i bezbolesne skurcze mogą świadczyć o przygotowywaniu się macicy do porodu, jeżeli jednak będą się pojawiać co 10 minut, a ich natężenie będzie coraz silniejsze należy zgłosić się do szpitala. Może być to zapowiedzią przedwczesnej akcji porodowej. Zapowiedzią przedwczesnego porodu może być także odejście wód płodowych lub czopa śluzowego. Zaniepokoić powinna również jasnoczerwona wydzielina z pochwy. Każdy z tych objawów może świadczyć o bezpośrednim zagrożeniu dla matki i dziecka, nie należy więc zwlekać z konsultacją lekarską.

Jeżeli masz możliwość powinnaś nawet kilka razy w tygodniu pływać, uczęszczać na zajęcia dla ciężarnych tkj. pilaste, joga czy fitness. Pomoże Ci to nie tylko zadbać o swoją kondycję i prawidłową masę ciała w ciąży, szybciej wrócić do formy po porodzie, ale również złagodzi wiele ciążowych objawów tkj. ból pleców, zaparcia czy obrzęki nóg.

Koniecznie zakup poduszkę tzw. rogala, która pozwoli Ci przybrać wygodną pozycję do spania, a dodatkowo odciąży kręgosłup. Po porodzie taka poduszka świetnie sprawdzi się do karmienia niemowlaka czy jako wygodne miejsce do leżenia dla maluszka.

Pozostało Ci jeszcze kilka tygodni na podróżowanie samolotem (do 36 tygodnia ciąży). Jeżeli więc planujesz jakąś wycieczkę uwzględnij to i odpowiednio wykorzystaj. Niezbędna będzie pisemna informacja od lekarza określająca wiek ciąży.

Nadal pamiętaj o ćwiczeniu mięśni Kegla. Zapobiegnie to pojawianiu się problemów z nietrzymaniem moczu.

Obserwuj swoje ciało. Swędzenie skóry na tym etapie jest naturalne, ale jeżeli pomimo korzystaniu z dostępnych środków zapobiegania świądowi nie odczuwasz poprawy może to świadczyć o groźnej chorobie – cholestazie ciężarnych. Najczęściej pojawia się ona właśnie po 30 tygodniu ciąży, a głównym jej objawem jest swędzenie skóry w okolicach dłoni oraz stóp, które nabiera na intensywności nocą. Takie dolegliwości należy skonsultować z lekarzem i zaplanować ew. leczenie. Nieleczona cholestaza może doprowadzić do przedwczesnego porodu, a nawet obumarcia płodu.

32 Tydzień Ciąży