Dieta białkowa – proteinowa

Dieta proteinowa jest obecnie jedną z najpopularniejszych kuracji odchudzających, stale powiększającą grono swoich zwolenników w naszym kraju. Jest to dość skuteczna dieta, przynosząca wymierne efekty w bardzo krótkim czasie. Aż nasuwa się pytanie, jaki jest rzeczywisty koszt utraty masy ciała? Czy dieta proteinowa jest całkowicie bezpieczna dla zdrowia?

Zanim rozpoczniesz dietę proteinową

Osoby, które decydują się na podjęcie jakiejkolwiek kuracji odchudzającej, rzadko zastanawiają się nad tym, co złego może się przydarzyć. Obietnica szybkich efektów skutecznie przysłania wszystkie wady diety, na które nie zwracamy uwagi. Warto jednak pamiętać, że dieta proteinowa jest dość dużym obciążeniem dla organizmu człowieka, dlatego przed jej rozpoczęciem, należy zadbać o odpowiednie przygotowanie fizyczne oraz merytoryczne.

Zastanów się nad wyborem diety

Wybór odpowiedniej kuracji odchudzającej nie powinien leżeć tylko i wyłącznie w naszej gestii. Warto w tej sprawie udać się do doświadczonego dietetyka, który pomoże nam dokonać wyboru. Specjalista dobierze intensywność kuracji i co najważniejsze, przedstawi wszystkie przeciwwskazania, które dyskwalifikują nas jako osoby prowadzące daną kurację odchudzającą. Przed przystąpieniem do diety proteinowej, warto wykonać podstawowe badania, które pozwolą w przybliżeniu określić stan naszego zdrowia. Pomocne okażą się również ćwiczenia fizyczne i wytrzymałościowe, bowiem dieta proteinowa może na pierwszym etapie okazać się zbyt wyniszczająca dla organizmu, zwłaszcza kobiecego.

Stosuj suplementy diety

Pamiętajmy również o tym, że dieta Dukana nie jest dietą zbilansowaną – nie dostarcza do organizmu pożądanej ilości wszelkich substancji odżywczych, co może skutkować groźnymi dla zdrowia niedoborami. Właśnie z tego powodu, podczas prowadzenia kuracji odchudzającej, należy sięgać po ogólnodostępne suplementy diety, które pomogą uzupełnić wspomniane niedobory wapnia, żelaza, magnezu czy witamin.

Zapoznaj się z listą Dukana

Warto również rzucić okiem na tak zwaną „listę Dukana”, która zawiera spis produktów dozwolonych podczas prowadzenia kuracji odchudzającej, jak również tych, które powinno się omijać szerokim łukiem. Dieta Dukana pozwala na dość dużą manipulację w jadłospisie – nikt nie wymaga tutaj dokładnego przestrzegania zaleceń żywieniowych.

Dwa oblicza diety proteinowej!

Dieta proteinowa jest chyba jedyną, która nikomu nie pozostaje obojętna. Zwolennicy chwalą ją za szybkie efekty, przeciwnicy zarzucają, że jest zbyt monotonna, a rezygnacja z warzyw i owoców może być szkodliwa dla organizmu. Kto ma rację? Jakie są wady i zalety diety proteinowej?

Jedną z największych zalet tej diety jest szybki rezultat. Ubytek zbędnego tłuszczyku zaczynamy bowiem odczuwać już kilka dni po rozpoczęciu kuracji. Dzieje się tak dlatego, że dostarczamy naszemu organizmowi znacznie większe ilości białka, niż normalnie. Kolejnym plusem tej metody odchudzania jest fakt, iż chudnie się w sposób ładny i estetyczny. Skóra i mięśnie nie stają się obwisłe, gdyż białko odgrywa ważną rolę właśnie w budowie mięśni.

Tanio, smacznie i szybko

Poza tym jest to dieta tania. W dobie kryzysu finansowego i drożejącej żywności czynnik ekonomiczny staje się coraz bardziej istotny (droższą wołowinę można zastąpić bowiem np. mięsem z kurczaka).  Ponadto, produkty, z których komponuje się poszczególne posiłki można dostać w każdym supermarkecie.  Podstawą proteinowego menu są produkty białkowe (ser biały, jogurty naturalne, białe, drobiowe mięso). Oczywiście można wybrać opcję droższą i zdecydować się urozmaicić jadłospis np. w wołowinę, ryby i owoce może.  Dodatkowo poszczególne posiłki są proste w przygotowaniu. Nie trzeba zatem spędzać wielu godzin w kuchni, aby skomponować pełnowartościowy i dietetyczny posiłek. Co więcej, produkty, na których opiera się ta metoda żywienia charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym i nie doprowadzają do znacznych wahań poziomu cukru we krwi.

Uważaj na…

Decydując się na dietę proteinową musisz mieć świadomość, że menu będzie dość monotonne. Wynika to przede wszystkim z ograniczonej liczby produktów, które są podstawą tej formy odżywania. Ponadto, na początku należy zrezygnować z owoców i warzyw. Łamanie tej reguły może sprawić, że odchudzanie nie będzie tak efektywne. Jeśli więc nie jesteś w stanie obejść się bez talerza świeżych warzyw chrupanych do ulubionego serialu – nie jest to dieta dla Ciebie.

Ponadto, zdaniem przeciwników, ta metoda odżywiania może być szkodliwa dla wątroby i nerek (ze względu na dużą ilość dostarczanego białka). Osoby, które stosowały te metodę często skarżyły się również na zaparcia. Dietę proteinową zwykle często stosujemy wiosną, kiedy wizja lata i wyjścia w bikini na plażę zbliża się wielkimi krokami. Warto jednak pamiętać, że nie powinno się jej stosować dłużej niż trzy tygodnie. Dodatkowo, osoby, które mają problemy ze zdrowiem bądź cierpią na choroby przewlekłe, decyzje o rozpoczęciu diety powinny skonsultować z lekarzem.

Proste przepisy na smaczne dania proteinowe

Chcesz szybko schudnąć i jednocześnie nie zastanawiać się codziennie co przygotować na obiad? Dieta proteinowa może być dla Ciebie doskonałym rozwiązaniem. Tym bardziej, że perspektywa zgubienia kilku zbędnych kilogramów jest kusząca.

W przypadku diety proteinowej, możesz zdecydować się na popularna dietę Dukana, która składa się z czterech faz. W każdej z nich można spożywać ściśle określone produkty. Możesz również udać się do dietetyka, który indywidualnie opracuje program o zwiększonej dawce białka, a zmniejszonej węglowodanów. Bardzo podobne diety stosują kulturyści, którzy mogą pochwalić się idealnie wyrzeźbionym ciałem. Zanim jednak zdecydujesz się na konkretną opcję, zapoznaj się ze swoim przykładowym menu.

Wariacje na temat ryb

Ryby i owoce morza będą odtąd częstym gościem na twoim talerzu. Przykładowo możesz przyrządzić je w piekarniku, na parze tudzież na grillu dodając odpowiednie przyprawy. Na śniadanie lub kolację możesz przygotować np. pastę rybną. Potrzebna będzie ryba (np. makrela lub tuńczyk z wody) oraz ser biały. W przypadku sera może to być tradycyjny twaróg albo serek naturalny w małym opakowaniu. Po rozdrobnieniu ryby, mieszamy ją z serem i doprawiamy do smaku kolorowym pieprzem. Smak pasty można także urozmaicić dodając jajko albo konserwowego ogórka.

Mięso czy tofu?

W diecie proteinowej istotną rolę odgrywa białe mięso. Podobnie jak ryby, można je upiec lub grillować.Należy unikać smażenia. Alternatywą dla wegetarian mogą być potrawy z sera tofu. Przygotować można np. klopsiki. Wystarczy zmielić kostkę sera tofu, dodać do niego jajko i przyprawy. W diecie opartej na produktach proteinowych przyprawy ogrywają bardzo dużą rolę. Mają zrekompensować monotonię smaków. W tym przypadku klopsiki z tofu można przyprawić papryką, suszoną pietruszką, tymiankiem lub czosnkiem.

Można również sięgnąć po paprykę, cukinię tudzież bakłażana i nafaszerować jedno z tych warzyw drobiowym mięsem lub właśnie serem tofu. Całość można obsypać niskokaloryczną wersją sera fety i zapiec w piekarniku.

Odkryj jogurty na nowo

W przypadku diet opartych na dużej ilości białka, będziesz musiał pożegnać się ze smakowymi jogurtami, kefirami czy też serkami homogenizowanymi. Dietetyk może zaproponować ci dodawanie do wersji naturalnych wyżej wymienionych produktów owoców sezonowych i przypraw (np. cynamonu czy imbiru). Inaczej jest w przypadku dokładnie rozpisanej diety Dukana, której pierwsza faza zakłada rezygnację z owoców i warzyw.

Dieta białkowa – proteinowa
5 (100%) 1 głos

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here