Olej MCT

Trójglicerydy o średniej długości łańcucha (MCT) to częściowo tłuszcze wytwarzane przez człowieka. Nazwa odnosi się do sposobu, w jaki atomy węgla są ułożone w ich strukturze chemicznej. MCT generalnie wytwarza się przez przetwarzanie olejów kokosowego i oleju z ziaren palmowych w laboratorium. W przeciwieństwie do nich, zwykłe tłuszcze dietetyczne są długołańcuchowymi triglicerydami. Ludzie używają MCT jako leku.

MCT stosuje się razem ze zwykłymi lekami do leczenia zaburzeń wchłaniania pokarmu, w tym biegunki, niestrawność tłuszczu, celiakia, choroby wątroby i problemy z trawieniem z powodu częściowego chirurgicznego usunięcia żołądka (gastrektomia) lub jelita (zespół krótkiego jelita).

MCT są również stosowane do chyluri i rzadkiego stanu płuc zwanego chylothorax. Inne zastosowania obejmują leczenie choroby pęcherzyka żółciowego, AIDS, mukowiscydozy, choroby Alzheimera i drgawki u dzieci.

Sportowcy czasami używają MCT do wsparcia żywieniowego podczas treningu, w celu zwiększenia wydajności ćwiczeń, w celu zmniejszenia tkanki tłuszczowej i zwiększenia beztłuszczowej masy mięśniowej, a także do utraty wagi.

MCT są czasami stosowane w celu obniżenia poziomu cholesterolu i innych tłuszczów we krwi zwanych triglicerydami. Mogą być również stosowane w cukrzycy. U osób starszych MCT są stosowane w celu zwiększenia masy mięśniowej i siły. Są również stosowane w rzadkich chorobach zwanych chorobą Waldmana.

MCT są czasem używane jako źródło tłuszczu w całkowitym żywieniu pozajelitowym. W całkowitym żywieniu pozajelitowym cała żywność jest dostarczana dożylnie (przez IV). Ten rodzaj karmienia jest konieczny u osób, u których przewód pokarmowy (GI) przestał działać.

Dostarczono również dożylne MCT, aby zapobiec rozpadowi mięśni u pacjentów w stanie krytycznym.

Jak działa?

MCT są źródłem tłuszczu dla pacjentów, którzy nie tolerują innych rodzajów tłuszczów. Naukowcy sądzą również, że te tłuszcze produkują w organizmie substancje chemiczne, które mogą pomóc w walce z chorobą Alzheimera. Tłuszcze te mogą również powodować utratę wagi, ponieważ organizm wykorzystuje je w inny sposób do innych rodzajów tłuszczów.

Prawdopodobnie skuteczne dla

Zapobieganie rozpadowi mięśni u pacjentów w stanie krytycznym po podaniu dożylnym (w IV). MCT mogą dostarczać kalorie pacjentom w stanie krytycznym, ale nie wydają się oferować żadnych korzyści w stosunku do normalnych tłuszczów dietetycznych (triglicerydów o długim łańcuchu).Niektóre rodzaje napadów u dzieci.
Rzadka choroba zwana chorobą Waldmanna. Po diecie niskotłuszczowej, wysokobiałkowej i suplementacji MCT wydaje się zmniejszać objawy u pacjentów z chorobą Waldmanna.

Prawdopodobnie nieskuteczne dla

Utrata masy ciała związana z AIDS. Niektóre badania pokazują, że przyjmowanie MCT nie wydaje się być bardziej skuteczne niż przyjmowanie multiwitamin i samych minerałów w celu zapobiegania utracie wagi związanej z AIDS.
Wydajność ćwiczeń. Większość badań pokazuje, że przyjmowanie MCT nie poprawia wydajności ćwiczeń. Jednak MCT może pomóc sportowcom w dłuższym korzystaniu z węglowodanów.

Niewystarczające dowody na

Utrata mięśni u osób starszych. Wczesne badania pokazują, że przyjmowanie MCT wraz z leucyną i witaminą D zwiększa ilość mięśni i poprawia siłę u starszych osób, które straciły dużo masy mięśniowej.
Choroba Alzheimera. Istnieje zainteresowanie zastosowaniem MCT do leczenia choroby Alzheimera, ponieważ MCT mogą dostarczać dodatkowej energii do mózgu i mogą również chronić mózg przed uszkodzeniem przez płytki beta-amyloidu białka. Te blaszki są strukturami, które tworzą się w chorobie Alzheimera i powodują objawy. Niektóre badania pokazują, że określony produkt MCT (AC-1202) nie poprawia znacząco uczenia się, pamięci i przetwarzania informacji (myślenie kognitywne) u osób z łagodną i umiarkowaną chorobą Alzheimera, z wyjątkiem osób o określonym składzie genetycznym (zmiana w Gen APOE4). U osób po zmianie genu APEO4 pojedyncza dawka produktu MCT wydaje się poprawiać umiejętności myślenia kognitywnego.
Chylothorax (rzadkie zaburzenie płuc). Przyjmowanie MCT doustnie lub dożylnie (przez IV) może zapobiegać niedożywieniu i osłabionej zdolności zwalczania infekcji u dzieci i dorosłych z chlamothorax.
Wysokie poziomy tłuszczów we krwi (hipertriglicerydemia). Spożywanie oleju zawierającego kwasy tłuszczowe o średnim i długim łańcuchu obniża poziom trójglicerydów we krwi u pacjentów z nadwagą. Jednak może nie być skuteczne u osób z wysokim poziomem tych tłuszczów, którzy mają bardzo dużą nadwagę (otyłość) lub normalną wagę.
Utrata masy ciała u osób otyłych lub z nadwagą. Badania pokazują, że przyjmowanie MCT może zmniejszyć masę ciała, tkanki tłuszczowej oraz obwód talii i bioder o niewielką wartość. Aby uzyskać jakąkolwiek korzyść, potrzebne są przynajmniej 4 tygodnie użytkowania. Mężczyźni, osoby pochodzenia azjatyckiego i osoby z największą ilością tkanki tłuszczowej przed leczeniem wydają się najbardziej cieszyć. Jednak dla większości ludzi każda korzyść jest niewielka i może nie mieć znaczenia klinicznego.
Zmniejszenie tkanki tłuszczowej i zwiększenie masy mięśniowej.
Wysoki poziom cholesterolu we krwi.
Poprawa wchłaniania wapnia i magnezu.
Odżywcze wsparcie treningu sportowego.

Potrzeba więcej dowodów, aby ocenić skuteczność MCT dla tych zastosowań.

Skutki uboczne i bezpieczeństwo

MCT są bezpieczne dla większości ludzi, gdy są przyjmowane doustnie lub podawane dożylnie (przez IV). Mogą powodować biegunkę, wymioty, drażliwość, nudności, dyskomfort w żołądku, gaz w jelitach, niedobór niezbędnych kwasów tłuszczowych i inne działania niepożądane. Przyjmowanie MCT z jedzeniem może zmniejszyć niektóre skutki uboczne.

Ciąża i karmienie piersią: Niewiele wiadomo na temat stosowania MCT w czasie ciąży i karmienia piersią. Pozostań przy bezpiecznej stronie i unikaj używania.

Cukrzyca: MCT może powodować gromadzenie się w organizmie pewnych związków chemicznych zwanych ketonami. Może to stanowić problem dla osób z cukrzycą. Unikaj stosowania MCT, jeśli chorujesz na cukrzycę.

Problemy z wątrobą: Ponieważ MCT są przetwarzane głównie przez wątrobę, mogą powodować poważne problemy u osób z chorobami wątroby. Nie należy stosować MCT, jeśli masz marskość wątroby lub inne problemy z wątrobą.

Trauner DA. Medium-chain triglyceride (MCT) diet in intractable seizure disorders. Neurology 1985
Babayan VK. Medium chain triglycerides and structured lipids. Lipids 1987
Clarke PJ, Ball MJ, Hands LJ, et al. Use of a lipid containing medium chain triglycerides in patients receiving TPN: a randomized prospective trial. Br J Surg 1987
Desai AP, Guvenc BH, Carachi R. Evidence for medium chain triglycerides in the treatment of primary intestinal lymphangiectasia. Eur J Pediatr Surg. 2009