Tryptofan

L-tryptofan jest aminokwasem. Aminokwasy są blokami budulcowymi białka. L-tryptofan nazywany jest “niezbędnym” aminokwasem, ponieważ organizm nie może go osiągnąć. Musi być nabyty z pożywienia.

Ludzie używają L-tryptofanu dla niektórych zaburzeń zdrowia psychicznego, aby pomóc rzucić palenie, dla wyników sportowych i objawów emocjonalnych u osób z przedmiesiączkową dysfunkcją (PMDD), ale nie ma dobrych naukowych dowodów na poparcie wielu z tych zastosowań. Istnieje również obawa, że ​​stosowanie L-tryptofanu może spowodować stan nazywany Zespół Eozynofilia-Myalgia (EMS).

Jak działa?

L-tryptofan występuje naturalnie w białkach zwierzęcych i roślinnych. L-tryptofan jest uważany za niezbędny aminokwas, ponieważ nasz organizm nie może go osiągnąć. Jest ważny dla rozwoju i funkcjonowania wielu narządów w ciele. Po wchłonięciu L-tryptofanu z pożywienia, nasze ciała przekształcają go w 5-HTP (5-hyroksytryptofan), a następnie w serotoninę, melatoninę i witaminę B6 (nikotynamid). Serotonina jest hormonem, który przekazuje sygnały między komórkami nerwowymi. Powoduje również zwężenie naczyń krwionośnych. Zmiany poziomu serotoniny w mózgu mogą zmienić nastrój. Melatonina jest ważna dla snu, a witamina B6 jest niezbędna do metabolizmu energetycznego.

Prawdopodobnie skuteczne dla

Przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne (PMDD). Przyjmowanie 6 gramów L-tryptofanu dziennie zmniejsza wahania nastroju, napięcie i drażliwość u kobiet z PMDD.
Aby pomóc ludziom rzucić palenie. Przyjmowanie L-tryptofanu wydaje się pomagać ludziom rzucić palenie, gdy stosuje się je z konwencjonalnym leczeniem.

Prawdopodobnie nieskuteczne dla

Szlifowanie zębów (bruksizm). Przyjmowanie L-tryptofanu doustnie nie pomaga w szlifowaniu zębów.
Ból twarzy. Przyjmowanie L-tryptofanu doustnie nie zmniejsza bólu twarzy.

Niewystarczające dowody na

Poprawianie zdolności sportowych. Niektóre badania pokazują, że zażywanie L-tryptofanu przez 3 dni przed treningiem może poprawić siłę podczas ćwiczeń. Ta poprawa mocy pomaga zwiększyć dystans, jaki może pokonać zawodnik w tym samym czasie. Ale inne wczesne badania pokazują, że przyjmowanie L-tryptofanu podczas ćwiczeń nie poprawia wytrzymałości podczas ćwiczeń rowerowych. Przyczyny sprzecznych wyników nie są jasne. Możliwe, że L-tryptofan poprawia niektóre miary zdolności sportowych, ale nie inne. Z drugiej strony, L-tryptofan może wymagać kilku dni przed treningiem, aby zobaczyć jakąkolwiek korzyść.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD). Istnieją pewne dowody na to, że poziomy L-tryptofanu są niższe u dzieci z ADHD. Jednak przyjmowanie suplementów L-tryptofanu nie poprawia objawów ADHD.
Problemy z funkcją psychiczną u osób starszych. Przyjmowanie mieszaniny L-tryptofanu i innych składników może nieco poprawić funkcje umysłowe u osób starszych. Ale poprawa jest bardzo mała, więc może nie być znacząca. Ponadto, nie wiadomo, czy jakakolwiek potencjalna korzyść wynika z L-tryptofanu lub innego składnika.
Depresja. Wczesne badania sugerują, że L-tryptofan może poprawić skuteczność powszechnych leków na depresję.
Lecznicze wrzody wywołane przez bakterie Helicobacter pylori (H pylori). Badania pokazują, że przyjmowanie L-tryptofanu w połączeniu z omeprazolem w leczeniu wrzodów poprawia częstość gojenia się wrzodów w porównaniu z przyjmowaniem samego omeprazolu.
Leczenie zaburzeń snu. Przyjmowanie L-tryptofanu może zmniejszyć czas potrzebny do zaśnięcia i poprawić nastrój u zdrowych osób z problemami ze snem.
Sezonowe zaburzenie afektywne (SAD). Wczesne badania sugerują, że L-tryptofan może być pomocny w SAD.
Leczenie bezdechu sennego. Istnieją pewne dowody na to, że przyjmowanie L-tryptofanu może zmniejszyć epizody u niektórych osób, które okresowo przestają oddychać podczas snu (bezdech senny).
Niepokój.

Potrzeba więcej dowodów, aby ocenić L-tryptofan do tych zastosowań.

Skutki uboczne i bezpieczeństwo

L-tryptofan może być niebezpieczny, gdy przyjmuje się go doustnie jako lek. Zostało to powiązane z ponad 1500 doniesieniami o zespole eozynofilia-myalgia (EMS) i 37 zgonach. EMS jest stanem neurologicznym z objawami obejmującymi zmęczenie; intensywny ból mięśni; ból nerwowy; zmiany skórne; łysina; wysypka; oraz ból i obrzęk dotykający stawy, tkankę łączną, płuca, serce i wątrobę. Objawy mają tendencję do poprawy w miarę upływu czasu, ale niektóre osoby mogą nadal odczuwać objawy do 2 lat po rozwinięciu się EMS. Niektórzy ludzie donoszą, że ich objawy nigdy nie ustąpiły całkowicie.

W 1990 r. L-tryptofan został wycofany z rynku ze względu na te obawy dotyczące bezpieczeństwa. Po ograniczeniu ilości produktów L-tryptofanu liczba przypadków EMS gwałtownie spadła. Dokładna przyczyna EMS u pacjentów przyjmujących L-tryptofan jest nieznana, ale niektóre dowody sugerują, że może to być spowodowane zanieczyszczonymi produktami L-tryptofanu. Około 95% wszystkich przypadków EMS przypisano L-tryptofanowi wyprodukowanemu przez jednego producenta w Japonii. Obecnie, zgodnie z Ustawą o suplementach diety i zdrowia (DSHEA) z 1994 r., L-tryptofan jest dostępny i sprzedawany jako suplement diety.

L-tryptofan może powodować pewne działania niepożądane, takie jak zgaga, ból brzucha, odbijanie i gaz, nudności, wymioty, biegunka i utrata apetytu. Może również powodować bóle głowy, zawroty głowy, senność, suchość w jamie ustnej, zaburzenia widzenia, osłabienie mięśni i problemy seksualne.

Ciąża i karmienie piersią: L-tryptofan jest niebezpieczny w ciąży, ponieważ może zaszkodzić nienarodzonemu dziecku. Niewiele wiadomo o bezpieczeństwie L-tryptofanu podczas karmienia piersią. Unikaj stosowania L-tryptofanu podczas ciąży i karmienia piersią.

Zaburzenie krwinek białych o nazwie eozynofilia: L-tryptofan może pogorszyć ten stan. L-tryptofan jest związany z rozwojem zespołu Eozynofilia-Myalgia (EMS).

Choroba wątroby lub nerek: L-tryptofan może pogorszyć te warunki, ponieważ jest związany z rozwojem zespołu zespołu Eozynofilia-Myalgia (EMS).

Interakcje

Poważna interakcja – Nigdy nie łącz tych substancji

Leki na depresję (leki przeciwdepresyjne) wchodzą w interakcje z Tryptofan

L-tryptofan zwiększa substancję chemiczną mózgu zwaną serotoniną. Niektóre leki na depresję również zwiększają serotoninę w mózgu. Przyjmowanie L-tryptofanu razem z tymi lekami na depresję może zbytnio zwiększyć serotoninę i spowodować poważne skutki uboczne, w tym problemy z sercem, drżenie i lęk. Nie zażywaj L-tryptofanu, jeśli bierzesz leki na depresję.

Niektóre z tych leków na depresję obejmują fluoksetynę (Prozac), paroksetynę (Paxil), sertralinę (Zoloft), amitryptylinę (Elavil), klomipraminę (Anafranil), imipramina (Tofranil) i inne.

Leki na depresję (MAO) wchodzą w interakcje z Tryptofan

L-tryptofan zwiększa ilość substancji chemicznej w mózgu. Ta substancja nazywana jest serotoniną. Niektóre leki stosowane w depresji również zwiększają serotoninę. Przyjmowanie L-tryptofanu z tymi lekami stosowanymi w depresji może spowodować, że będzie zbyt dużo serotoniny. Może to spowodować poważne skutki uboczne, takie jak problemy z sercem, drżenie i niepokój.

Niektóre z tych leków stosowanych w depresji to fenelzyna (Nardil), tranylcypromina (Parnate) i inne.

Leki uspokajające (depresanty OUN) oddziałują z Tryptofan

L-tryptofan może powodować senność i senność. Leki wywołujące senność są nazywane lekami uspokajającymi. Przyjmowanie L-tryptofanu razem z lekami uspokajającymi może powodować zbyt dużą senność.

Niektóre leki uspokajające obejmują klonazepam (Klonopin), lorazepam (Ativan), fenobarbital (Donnatal), zolpidem (Ambien) i inne.

Umiarkowana interakcja – Bądź ostrożny przy tej kombinacji

Dekstrometorfan (Robitussin DM i inne) wchodzi w interakcję z Tryptofan

L-Tryptofan może wpływać na związek chemiczny mózgu zwany serotoniną. Dekstrometorfan (Robitussin DM, inne) może również wpływać na serotoninę. Przyjmowanie L-tryptofanu razem z dekstrometorfanem (Robitussin DM, inne) może spowodować, że w mózgu będzie za dużo serotoniny i mogą wystąpić poważne skutki uboczne, w tym problemy z sercem, drżenie i lęk. Nie należy przyjmować L-tryptofanu, jeśli przyjmuje się dekstrometorfan (Robitussin DM, inne).

Meperidine (Demerol) wchodzi w interakcje z Tryptofan

L-tryptofan zwiększa substancję chemiczną w mózgu zwaną serotoniną. Meperydyna (Demerol) może również zwiększać serotoninę w mózgu. Przyjmowanie L-tryptofanu wraz z meperydyną (Demerolem) może powodować nadmierną serotoninę w mózgu i poważne skutki uboczne, w tym problemy z sercem, drżenie i lęk.

Pentazocyna (Talwin) wchodzi w interakcję z Tryptofan

L-tryptofan zwiększa substancję chemiczną mózgu zwaną serotoniną. Pentazocyna (Talwin) również zwiększa serotoninę. Przyjmowanie L-tryptofanu razem z pentazocyną (Talwin) może powodować poważne skutki uboczne, w tym problemy z sercem, drżenie i niepokój. Nie należy przyjmować L-tryptofanu w przypadku przyjmowania pentazocyny (Talwin).

Fenotiazyny wchodzą w interakcję z Tryptofan

Przyjmowanie L-tryptofanu z fenotiazynami może powodować poważne skutki uboczne, w tym zaburzenia ruchowe.

Niektóre fenotiazyny obejmują chlorpromazynę (Thorazine), flufenazynę (Prolixin), trifluoperazynę (Stelazine), tiorydazynę (Mellaril) i inne.

Leki uspokajające (Benzodiazepiny) wchodzą w interakcje z Tryptofan

Leki uspokajające mogą wpływać na układ nerwowy. L-tryptofan może również wpływać na układ nerwowy. Przyjmowanie L-tryptofanu razem z lekami uspokajającymi może powodować poważne skutki uboczne. Nie zażywaj L-tryptofanu, jeśli bierzesz leki uspokajające.

Niektóre z tych leków uspokajających to klonazepam (Klonopin), diazepam (Valium), lorazepam (Ativan) i inne.

Tramadol (Ultram) wchodzi w interakcje z Tryptofan

Tramadol (Ultram) może wpływać na substancję chemiczną w mózgu zwaną serotoniną. L-tryptofan może również wpływać na serotoninę. Przyjmowanie L-tryptofanu razem z tramadolem (Ultramem) może powodować nadmierną serotoninę w mózgu i może prowadzić do efektów ubocznych, takich jak splątanie, dreszcze i sztywność mięśni.

Roder, C., Schaefer, M., and Leucht, S. [Meta-analysis of effectiveness and tolerability of treatment of mild to moderate depression with St. John’s Wort]. Fortschr.Neurol.Psychiatr. 2004
Schakau D, Hiller K, Schultz-Zehden W, and et al. Risk/benefit profile of St.John’s wort extract: STEI 300 in 2404 patients with various degrees of psychiatric disturbance. Psychopharmakotherapie 1996
Kasper, S. Treatment of seasonal affective disorder (SAD) with hypericum extract. Pharmacopsychiatry 1997
Müller WE, Rolli, M., Schafer, C., and Hafner, U. Effects of hypericum extract (LI 160) in biochemical models of antidepressant activity. Pharmacopsychiatry 1997