Jaki rower elektryczny kupić?

Chociaż rowery elektryczne znajdują się w sprzedaży już od kilku lat. W naszym kraju wciąż nie są tak popularne jak w innych krajach. Wiedza o nich nadal jest uboga, przepisy prawne niejasne a informacje w internecie często odbiegają od rzeczywistości. Przez co nasz rowerowy światopogląd może być lekko zaburzony.

Czym jest rower elektryczny?

Rower elektryczny najprościej ujmując jest to rower wzbogacony o silnik oraz akumulator. Na takim urządzaniu średnio możemy przejechać od 20 do 50 kilometrów. Oczywiście jest to tylko średnia. Która zmienia się wraz z marką, modelem oraz wagą kierowcy. Na rynku nie jest trudno znaleźć rowery będące w stanie wspomagać nas na dystansie nawet do 100km (lub więcej). Jednak kluczowym słowem jest tu słowo wspomagać. Ponieważ mówimy o rowerach elektrycznych (pedelec) którymi możemy poruszać się po drogach rowerowych. Bez konieczności posiadania tablicy rejestracyjnej oraz ubezpieczenia OC. A takie rowery mogą tylko wspomagać kierowcę w momencie, kiedy ten pedałuje.

Dla kogo rower elektryczny?

Rowery elektryczne nie mają szerokiego grona odbiorców. A przecież ten rodzaj roweru może być odpowiedni dla każdego. Wbrew powszechnym opiniom tego rodzaju środek transportu nie rozleniwia nas. Dzięki elektrycznemu wsparciu jesteśmy bardziej skłonni do skorzystania z niego. Mimo wszystko mamy gdzieś z tyłu głowy myśl, że silnik może nam pomóc. A co za tym idzie pokonujemy większe dystanse. Dzięki temu jest on idealny dla:

  • osób starszych a szczególnie dla osób po przewlekłych chorobach i osób cierpiących na schorzenia związane z niewydolnością mięśniową. Podczas jazdy np. pod górę wspomaganie pozwoli na odciążenie stawów oraz redukcję zmęczenia.
  • osób pracujących – bez problemu ominiemy korki, poprawimy kondycję, zaoszczędzimy czas i pieniądze. Nie będziemy skazani na zatłoczone autobusy a to wszystko przy minimalnym wysiłku, oczywiście bez potu.
  • osób mieszkających w mieście – niby wszędzie blisko a jednak nie do końca. Doskonale rozwinięta sieć dróg rowerowych pozwoli dotrzeć wszędzie szybciej i niższym kosztem. Szybko i bezproblemowo pojawisz się w odwiedzinach u znajomych.
  • osób lubiących wysoki poziom adrenaliny – podczas jazd offroadowych podnosi poziom adrenaliny. Pomaga podczas podjazdów tak aby dać 100% satysfakcję podczas zjazdów
  • każdego posiadacza roweru NIE elektrycznego – nie ma żadnych przeciwwskazań do posiadania roweru elektrycznego przez zwykłego użytkownika roweru bez wspomagania. Jedyne konsekwencje wynikające z posiadania tego typu roweru to wydłużenie wycieczek rowerowych.

Jak przerobić stary rower na elektryczny?

Aby stać się posiadaczem roweru elektrycznego nie musimy wydawać kroci, nie musimy także rozstawać się z naszym rowerem. W internecie bez problemu możemy kupić gotowy zestaw do konwersji naszego roweru. Koszt takiego zestawu to mniej więcej 2000 zł. Można samodzielnie złożyć taki zestaw (w około 4-5 godzin) bądź wykupić usługę profesjonalistów. Dzięki możliwości zakupu zestawu możemy spersonalizować zestaw pod nasze wymagania. W większości sklepów podczas zamawiania gotowego zestawu możemy wybrać pojemność baterii, moc silnika i wiele innych. Taki zestaw również daje nam pełną mobilność. Dzięki niej po kilku latach możemy zmienić sam rower. A elektryczny napęd zamontować w nowym rowerze uprzednio wymontowując go z poprzedniego modelu.

Prawo sobie a człowiek sobie!

Aby można było mówić o rowerze elektrycznym zachowując wszystkie jego przywileje. Musi on spełniać pewne normy prawne. Napięcie zasilania nie może przekraczać 48V, szerokość roweru nie może być większa niż 0,9 m a silnik może działać tylko podczas pedałowania i tylko do prędkości 25km/h. Jednak jeśli chodzi o silnik to jeszcze nie wszystko, ponieważ prawo dokładnie nie określ szczegółów. Wspomina tylko o tym, że moc silnika podczas jazdy w mieście nie może przekraczać 250W. Jednak poza miastem ustawodawca nie narzuca ograniczeń w żadnej powyższej kwestii. Co oznacza możliwość działania silnika z większą mocą również podczas braku pedałowania oraz bez ograniczenia prędkości. Możliwość taką możemy uzyskać dzięki zastosowaniu różnych trybów jazdy np. tryb miejskiej (250W, max 25km/h) oraz offroad (powyżej 250W oraz 25km/h). Dzięki temu rozwiązaniu możemy przełączać się pomiędzy trybami. Co oznacza, że w każdym momencie podczas policyjnej kontroli możemy „zalegalizować” nasz rower przełączając go na tryb miejski. Jednak takie rozwiązania częściej spotykane są w zestawach montażowych niż w gotowych produktach dostępnych w sklepach.

Rower elektryczny po latach!

Podczas użytkowania pojazdu, bateria traci nieco swoją wytrzymałość przez co z biegiem lat osiągi roweru mogą spadać. Po tym okresie będziemy mogli zakupić nową baterię i ją wymienić. Jednak aby proces starzenia rozpoczną się jak najpóźniej powinniśmy skorzystać z kilku rad:

  • unikaj całkowitego („do zera”) rozładowania akumulatora
  • przechowuj akumulator w temperaturze pokojowej, podczas jazdy zimą staraj się zabierać akumulator rzazem ze sobą
  • podczas długich przerw, np. zimą, przechowuj akumulator naładowany w 60-90%

Pomimo tych niedogodności, biorąc pod uwagę fakt, że w wielu sytuacjach taki rower zastępuje nam samochód bądź komunikację miejską. Możemy śmiało powiedzieć, że pomimo początkowo wyższych kosztów. Rower elektryczny okazuje się dobrą inwestycją nie tylko we własną kieszeń, ale także i zdrowie. Dzięki braku wymagań dotyczących dokumentów uprawniających do jazdy po mieście doskonale zastępuje.

Jak kupić rower elektryczny?

  • bateria – bateria powinna być zamontowana nieruchomo,w takim miejscu, aby można było ją zdemontować w celu naładowania oraz, aby żadne niepowołane osoby jej nie zdemontowały (zabezpieczenie przed kradzieżą). Większa bateria oznacza także większy dystans. Dlatego czasem warto zakupić większą baterię, aby rzadziej ją ładować przez co wydłużymy jej żywotność.
  • wodoodporność – większość rowerów elektrycznych umożliwia jazdę w deszczu lub po kałużach dzięki dobrej ochronie wszystkich składowych części. Jednak warto dokładnie przyjrzeć się tej kwestii, i sprawdzić czy oby na pewno rower przetrwa wszystkie niedogodności atmosferyczne również te związane z różnica temperatur.
  • dystans – zwróćmy uwagę na dystans jaki możemy pokonać z wspomaganiem elektrycznym. Pamiętajmy, że najwyższe wyniki są podawane w trybie jazdy ECO (najsłabsze wspomaganie). Dlatego warto podaną wartość maksymalną podzielić na pół i porównać to z naszymi dziennymi celami np. 10 km do pracy.
  • koszty eksploatacji – warto przed zakupem konkretnego modelu porównać koszty akcesoriów w stosunku do innych modeli, czasem nie warto oszczędzać na początku, ponieważ np. wymiana akumulatora może okazać się znacznie droższa niż w innym modelu.
  • odzyskiwanie energii podczas hamowania – dużo energii na pewno nie odzyskamy, jednak warto posiadać tę możliwość i zwrócić na nią uwagę podczas zakupu roweru.
  • inteligentna ładowarka – inteligentna ładowarka w momencie wykrycia pełnego naładowania baterii wyłącza się. Powoduje to wolniejszy proces zużywania się baterii co przekłada się na pogorszenie zasięgu roweru.
  • lokalizator GPS – występuje w droższych modelach, w pozostałych jest nadal rzadkością. Warto zainteresować się tego rodzaju udogodnieniem lub dokupić je jako opcję.

Polecane rowery elektryczne:

rower elektryczny Xiaomi QiCycle

Xiaomi QiCycle jest rowerem bardzo kompaktowym. Dzięki swoim niewielkim rozmiarom zarówno przed jak i po złożeniu doskonale nadaje się dla osób mieszkających w blokach. Rower może nas wspomagać na dystansie do 45km. A jazda nim w nocy będzie znacznie bezpieczniejsza dzięki zamontowanemu oświetleniu.

rower elektryczny Geobike Touring

Rower Geobike Touring jest produktem polskiej marki. Rower ten przeznaczony jest głównie na jazdę po terenach miejskich. Jego główną zaletą jest dobrze zabezpieczona przed kradzieżą bateria. Jednocześnie bateria ta jest łatwa w demontażu przez użytkownika np. w celu naładowania.

Zestaw do konwersji roweru Rapid S-2100

Zestaw Rapid S-2100 jest jednym z popularniejszych zestawów do samodzielnej konwersji roweru. Głównymi zaletami są mocniejszy silnik (w trybie pozamiejskim) oraz wspomaganie działające nie tylko podczas pedałowania. Silnik może rozwinąć prędkość nawet do 50 km/h. Zamontowanie zestawu zajmuje średnio do 5 godzin a wszystkie specjalistyczne narzędzia znajdują się w zestawie.

Jaki rower elektryczny kupić?
Oceń Artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here