BCAA

BCAA – Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach są niezbędnymi składnikami odżywczymi, które organizm uzyskuje z białek zawartych w żywności, zwłaszcza w mięsie, produktach mlecznych i roślinach strączkowych. Obejmują one leucynę, izoleucynę i walinę. “Rozgałęziony łańcuch” odnosi się do struktury chemicznej tych aminokwasów. Ludzie używają aminokwasów rozgałęzionych w medycynie.

Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach są zwykle przyjmowane doustnie lub podawane dożylnie (przez IV) przez podmioty świadczące opiekę zdrowotną w związku z chorobą mózgu spowodowaną chorobą wątroby (ostrą, przewlekłą i utajoną encefalopatią wątrobową). Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach są stosowane w wielu innych stanach i mogą być stosowane przez sportowców w celu poprawy wyników sportowych, zapobiegania zmęczeniu, polepszania koncentracji i ograniczania rozpadu mięśni podczas intensywnych ćwiczeń. Ale istnieją ograniczone badania naukowe wspierające te inne zastosowania.

Jak działają?

Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach stymulują budowanie białka w mięśniach i prawdopodobnie ograniczają rozpad mięśni. Aminokwasy z rozgałęzionymi łańcuchami wydają się zapobiegać błędnemu przekazywaniu wiadomości w komórkach mózgowych ludzi z zaawansowaną chorobą wątroby, manią, późną dyskinezją i anoreksją.

Prawdopodobnie skuteczne dla

Anoreksja. Niektóre choroby powodują, że niektórzy ludzie mają słaby apetyt. Wydaje się, że przyjmowanie aminokwasów rozgałęzionych doustnie poprawia apetyt i ogólne odżywianie u osób z niewydolnością nerek, rakiem lub chorobami wątroby.
Zła funkcja mózgu związana z chorobą wątroby. Przyjmowanie aminokwasów rozgałęzionych doustnie wydaje się poprawiać czynność wątroby u osób o złych funkcjach mózgu spowodowanych chorobą wątroby. Aminokwasy z rozgałęzionymi łańcuchami mogą również poprawić funkcje umysłowe lub odwrócone śpiączki u osób z tym stanem, ale istnieją sprzeczne wyniki. Aminokwasy z rozgałęzionymi łańcuchami nie wydają się zmniejszać szansy na śmierć u osób z tym schorzeniem.
Mania. Spożywanie napoju zawierającego aminokwasy rozgałęzione wydaje się zmniejszać objawy manii.
Zaburzenie ruchowe zwane późną dyskinezą. Przyjmowanie aminokwasów rozgałęzionych doustnie wydaje się zmniejszać objawy zaburzenia mięśni zwane późną dyskinezą.

Prawdopodobnie nieskuteczne dla

Rak wątroby. Picie napoju zawierającego 50 gramów rozgałęzionych aminokwasów dwa razy dziennie przez okres do jednego roku wydaje się nie poprawiać przeżycia lub zmniejszyć nawroty u osób z rakiem wątroby, którzy przeszli resekcję wątroby.
Prawdopodobnie nieskuteczny dla
Amyotroficzne stwardnienie boczne (ALS, choroba Lou Gehriga). Wczesne badania wykazały obiecujące wyniki, ale nowsze badania nie wykazały korzyści z aminokwasów rozgałęzionych u osób z ALS. W rzeczywistości przyjmowanie aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach może pogorszyć funkcjonowanie płuc i zwiększyć ryzyko śmierci u osób z tą chorobą.

Niewystarczające dowody na

Obrzęk wątroby wywołany przez alkohol. Przyjmowanie codziennie rozgałęzionych aminokwasów wraz z kontrolowaną dietą nie zmniejsza ryzyka śmierci u osób z obrzękiem wątroby spowodowanym piciem alkoholu.
Wydajność sportowa. Przyjmowanie aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach może zmniejszyć zmęczenie spowodowane ćwiczeniami. W wielu przypadkach poprawa ta występuje, gdy aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach są przyjmowane z argininą lub zieloną herbatą w proszku. Jednak nie wszystkie badania są zgodne. Niektóre badania pokazują również, że przyjmowanie aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach może zmniejszyć bolesność mięśni po wysiłku. Jednakże przyjmowanie aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach nie wydaje się zwiększać wytrzymałości, czasu pracy ani szybkości jazdy na rowerze.
Cukrzyca. Spożywanie węglowodanów z mieszaniną aminokwasów / białek może poprawić odpowiedź insulinową u osób z cukrzycą. Jednak nie wiadomo, czy stosowanie aminokwasów rozgałęzionych jako suplementu zapewni te same korzyści.
Długotrwałe uszkodzenie wątroby (marskość wątroby). Nie jest jasne, czy aminokwasy o łańcuchu rozgałęzionym są korzystne dla ludzi z marskością wątroby. Przyjmowanie aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach wydaje się poprawiać czynność wątroby i zmniejszać powikłania w wątrobie u osób z wczesną postacią marskości wątroby. Jednakże przyjmowanie aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach nie poprawia funkcji wątroby ani przeżycia u osób z zaawansowaną marskością wątroby. Istnieją sprzeczne dowody na wpływ aminokwasów rozgałęzionych na jakość życia u osób z marskością wątroby.
Rozkład mięśni. Przyjmowanie aminokwasów rozgałęzionych doustnie wydaje się zmniejszać rozpad mięśni podczas ćwiczeń. Ale nie wszystkie badania są zgodne.
Choroba genetyczna, która zwiększa fenyloalaninę we krwi (fenyloketonuria). Przyjmowanie aminokwasów rozgałęzionych przez okres do 6 miesięcy wydaje się zwiększać uwagę u dzieci z fenyloketonurią.
Choroba kręgosłupa zwana zwyrodnieniem rdzeniowo-móżdżkowym (SCD). Istnieją sprzeczne wyniki dotyczące działania aminokwasów rozgałęzionych u osób z chorobą kręgosłupa o nazwie SCD. Niektóre wczesne badania sugerują, że przyjmowanie aminokwasów rozgałęzionych doustnie może poprawić niektóre objawy SCD. Jednak inne badania sugerują, że aminokwasy rozgałęzione nie poprawiają kontroli mięśni u osób z SCD.
Zapobieganie wyniszczeniu mięśni u osób przebywających w łóżku.

Potrzeba więcej dowodów, aby ocenić skuteczność aminokwasów rozgałęzionych dla tych zastosowań.

Skutki uboczne i bezpieczeństwo

Aminokwasy z rozgałęzionymi łańcuchami są bezpieczne po wstrzyknięciu dożylnym (przez IV) przez personel medyczny.

Aminokwasy z rozgałęzionymi łańcuchami są bezpieczne, gdy są przyjmowane doustnie. Niektóre działania niepożądane występują, takie jak zmęczenie i utrata koordynacji. Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach należy stosować ostrożnie przed lub w trakcie działań, w których wydajność zależy od koordynacji ruchowej, takiej jak prowadzenie pojazdu. Aminokwasy z rozgałęzionymi łańcuchami mogą również powodować problemy żołądkowe, w tym nudności, wymioty, biegunkę i wzdęcia żołądka. W rzadkich przypadkach aminokwasy rozgałęzione mogą powodować wysokie ciśnienie krwi, ból głowy lub wybielanie skóry.

Ciąża i karmienie piersią: Nie ma wystarczającej ilości wiarygodnych informacji na temat bezpieczeństwa przyjmowania aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach, jeśli jesteś w ciąży lub karmisz piersią.

Dzieci: Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach są bezpieczne dla dzieci przyjmowane doustnie, krótkoterminowo. Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach są bezpiecznie stosowane u dzieci przez okres do 6 miesięcy.

Stwardnienie zanikowe boczne (ALS, choroba Lou Gehriga): Zastosowanie aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach zostało powiązane z niewydolnością płuc i wyższymi wskaźnikami zgonów w przypadku stosowania u pacjentów z ALS. Jeśli masz ALS, nie używaj aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach, dopóki nie będziesz wiedział więcej.

Ketoacyduria z rozgałęzionym łańcuchem: drgawki i poważne upośledzenie umysłowe i fizyczne mogą wystąpić, jeśli spożycie aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach jest zwiększone. Nie używaj aminokwasów rozgałęzionych, jeśli masz taki stan.

Przewlekły alkoholizm: Zastosowanie dietetycznych aminokwasów rozgałęzionych u alkoholików wiązało się z chorobą wątroby prowadzącą do uszkodzenia mózgu (encefalopatia wątrobowa).

Niski poziom cukru we krwi u niemowląt: Spożycie jednego z aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach, leucyny, miało obniżać poziom cukru we krwi u niemowląt z objawem hipoglikemii idiopatycznej. Termin ten oznacza, że ​​mają niski poziom cukru we krwi, ale przyczyna jest nieznana. Niektóre badania sugerują, że leucyna powoduje wydzielanie insuliny przez trzustkę, co obniża poziom cukru we krwi.

Operacja: Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach mogą wpływać na poziom cukru we krwi, co może zakłócać kontrolę poziomu cukru we krwi podczas i po operacji. Przestań używać aminokwasów rozgałęzionych co najmniej 2 tygodnie przed zaplanowaną operacją.

Interakcje

Umiarkowana interakcja – Bądź ostrożny przy tej kombinacji

Lewodopa wchodzi w interakcję z BCAA

Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach mogą zmniejszać ilość pochłaniania przez lewodopę. Poprzez zmniejszenie ilości wchłaniania lewodopy, aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach mogą zmniejszać skuteczność lewodopy. Nie należy przyjmować rozgałęzionych aminokwasów i lewodopy w tym samym czasie.

Leki stosowane w cukrzycy (leki przeciwcukrzycowe) wchodzą w interakcję z BCAA

Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach mogą zmniejszać poziom cukru we krwi. Leki na cukrzycę są również stosowane w celu obniżenia poziomu cukru we krwi. Przyjmowanie aminokwasów rozgałęzionych wraz z lekami przeciwcukrzycowymi może spowodować zbyt małe stężenie cukru we krwi. Monitoruj dokładnie poziom cukru we krwi. Może zajść potrzeba zmiany dawki leku przeciwcukrzycowego.

Niektóre leki stosowane w leczeniu cukrzycy obejmują glimepiryd (amaryl), gliburyd (DiaBeta, Glynase PresTab, Micronase), insulinę, pioglitazon (Actos), rozyglitazon ( Avandia), chlorpropamid (Diabinian), glipizyd (Glucotrol), tolbutamid (orinaza) i inne.

Mniejsza interakcja – Bądź czujny dzięki tej kombinacji

Diazoksyd (Hyperstat, Proglycem) wchodzi w interakcję z BCAA

Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach są używane do wytwarzania białek w ciele. Przyjmowanie diazoksydu wraz z aminokwasami o rozgałęzionych łańcuchach może zmniejszać działanie aminokwasów rozgałęzionych na białka. Potrzebnych jest więcej informacji na temat tej interakcji.

Leki stosowane w stanach zapalnych (kortykosteroidy) wchodzą w interakcję z BCAA

Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach są używane do wytwarzania białek w ciele. Przyjmowanie leków o nazwie glukokortykoidy wraz z aminokwasami rozgałęzionymi może zmniejszyć działanie aminokwasów rozgałęzionych na białka. Potrzebnych jest więcej informacji na temat tej interakcji.

Hormon tarczycy oddziałuje z BCAA

Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach pomagają organizmowi wytwarzać białka. Niektóre leki na hormon tarczycy mogą zmniejszyć szybkość rozkładania się aminokwasów rozgałęzionych. Jednak potrzeba więcej informacji, aby poznać znaczenie tej interakcji.

Blomstrand, E. and Saltin, B. BCAA intake affects protein metabolism in muscle after but not during exercise in humans. Am J Physiol Endocrinol.Metab 2001
Habu, D., Nishiguchi, S., Nakatani, S., Lee, C., Enomoto, M., Tamori, A., Takeda, T., Ohfuji, S., Fukushima, W., Tanaka, T., Kawamura, E., and Shiomi, S. Comparison of the effect of BCAA granules on between decompensated and compensated cirrhosis. Hepatogastroenterology 2009
Mikulski, T., Ziemba, A, Chmura J., Wisnik P., Kurek Z., Kaciuba, Uscilko H., and Nazar, K. The effect of supplementation with branched chain amino acids (BCAA) on psychomotor performance during graded exercise in human subjects. Biology of sport (Warszawa)
Nakaya, Y., Okita, K., Suzuki, K., Moriwaki, H., Kato, A., Miwa, Y., Shiraishi, K., Okuda, H., Onji, M., Kanazawa, H., Tsubouchi, H., Kato, S., Kaito, M., Watanabe, A., Habu, D., Ito, S., Ishikawa, T., Kawamura, N., and Arakawa, Y. BCAA-enriched snack improves nutritional state of cirrhosis. Nutrition 2007