Berberyna

Berberyna to substancja chemiczna występująca w kilku roślinach, w tym w europejskim berberysie, złotym, złocistym, oregano, phellodendronie i kurkumierze.

Berberyna najczęściej przyjmuje się doustnie na cukrzycę, wysoki poziom cholesterolu i wysokie ciśnienie krwi. Niektórzy ludzie stosują berberynę bezpośrednio na skórze, aby leczyć poparzenia i choroby rakowe.

Jak działa?

Berberyna może powodować silniejsze bicie serca. To może pomóc osobom z pewnymi chorobami serca. Berberyna może również pomóc regulować, w jaki sposób organizm wykorzystuje cukier we krwi. To może pomóc osobom z cukrzycą. Może również zabić bakterie i zmniejszyć obrzęk.

Prawdopodobnie skuteczne dla

Afty. Badania pokazują, że stosowanie żelu zawierającego berberynę może zmniejszyć ból, zaczerwienienie, sączenie i wielkość owrzodzeń u osób z chorobą wrzodową.
Cukrzyca. Wydaje się, że berberyna nieco obniża poziom cukru we krwi u osób z cukrzycą. Również niektóre wczesne badania sugerują, że przyjmowanie 500 mg berberyny 2-3 razy dziennie przez okres do 3 miesięcy może kontrolować poziom cukru we krwi tak skutecznie jak metformina lub rozyglitazon.
Wysoki cholesterol. Istnieją wczesne dowody na to, że berberyna może pomóc obniżyć poziom cholesterolu u osób z wysokim poziomem cholesterolu. Przyjmowanie 500 mg berberyny dwa razy dziennie przez 3 miesiące wydaje się zmniejszać cholesterol całkowity, lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL lub “zły”) cholesterolu i poziomy triglicerydów u osób z wysokim poziomem cholesterolu.
Wysokie ciśnienie krwi. Biorąc 0,9 grama berberyny dziennie wraz z lekiem obniżającym ciśnienie krwi, amlodypina zmniejsza skurczowe ciśnienie krwi (najwyższa liczba) i rozkurczowe ciśnienie krwi (dolna liczba) lepiej niż przyjmowanie samej amlodypiny u osób z wysokim ciśnieniem krwi.
Zaburzenie jajników znane jako zespół policystycznych jajników (PCOS). Badania sugerują, że berberyna może obniżać poziom cukru we krwi, poprawiać poziom cholesterolu i trójglicerydów, obniżać poziom testosteronu i obniżać stosunek talii do bioder u kobiet z PCOS. U niektórych kobiet z PCOS metformina jest przepisywana, aby zapobiec rozwojowi cukrzycy. Niektóre badania pokazują, że berberyna może obniżać poziom cukru we krwi zbliżony do metforminy, ale berberyna wydaje się poprawiać poziom cholesterolu lepiej niż metformina.

Niewystarczające dowody na

Poparzenia. Wczesne badania sugerują, że stosowanie maści zawierającej berberynę i beta-sitosterol może leczyć oparzenia drugiego stopnia tak skutecznie, jak konwencjonalne leczenie sulfadiazyną srebra.
Zastoinowa niewydolność serca. Wczesne badania sugerują, że berberyna może zmniejszyć niektóre objawy i zmniejszyć śmiertelność u niektórych osób z zastoinową niewydolnością serca.
Biegunka. Niektóre wczesne badania sugerują, że przyjęcie 400 mg siarczanu berberyny może zmniejszyć biegunkę u osób z pewnymi infekcjami bakteryjnymi. zakażenie coli lub cholera. Również przyjmowanie 150 mg chlorowodorku berberyny trzy razy dziennie wydaje się przyśpieszać czas powrotu do zdrowia osobom z biegunką po dodaniu do niektórych standardowych terapii. Berberyna wydaje się pomagać w leczeniu biegunki u niemowląt i dzieci podobnych do niektórych antybiotyków lub probiotyków. Jednak berberyna nie wydaje się wzmacniać działania antybiotyku na tetracyklinę w leczeniu biegunki związanej z infekcją cholery.
Jaskra. Wczesne badania sugerują, że stosowanie kropli do oczu zawierających berberynę i tetrahydrozolinę nie zmniejsza ciśnienia w gałce ocznej u osób z jaskrą lepiej niż krople do oczu zawierające samą tetrahydrozolinę.
Wrzody żołądka wywołane zakażeniem Helicobacter pylori (H pylori). Wczesne badania sugerują, że przyjmowanie berberyny jest skuteczniejsze niż ranitydyna lekowa przy eliminacji zakażenia H. pylori. Jednak berberyna wydaje się mniej skuteczna w leczeniu wrzodów u osób z wrzodami żołądka spowodowanymi H. pylori.
Zapalenie wątroby. Wczesne badania sugerują, że berberyna obniża poziom cukru we krwi, tłuszcze krwi zwane trójglicerydami i markery uszkodzenia wątroby u osób z cukrzycą i wirusowym zapaleniem wątroby typu B lub C.
Objawy menopauzy. Wczesne badania sugerują, że przyjmowanie kombinacji berberyny i izoflawonów soi może zmniejszyć objawy menopauzy. Jednak nie jest jasne, czy berberyna zmniejsza objawy menopauzy, jeśli są stosowane samodzielnie.
Syndrom metaboliczny. Wczesne badania sugerują, że berberyna obniża wskaźnik masy ciała (BMI), skurczowe ciśnienie krwi (najwyższa liczba), tłuszcze krwi zwane trójglicerydami i poziom cukru we krwi u osób z zespołem metabolicznym. Wydaje się również poprawiać wrażliwość na insulinę. Inne wczesne badania sugerują, że przyjmowanie kombinacji produktów zawierających berberynę, policosanol, czerwony ryż drożdżowy, kwas foliowy, koenzym Q10 i astaksantynę poprawia ciśnienie krwi i przepływ krwi u osób z zespołem metabolicznym.
Choroby wątroby nie spowodowane przez alkohol. Wczesne badania sugerują, że berberyna redukuje tłuszcz we krwi i markery uszkodzenia wątroby u osób z cukrzycą i chorobami wątroby nie spowodowanymi przez alkohol.
Otyłość. Wczesne badania sugerują, że przyjmowanie berberyny może zmniejszyć wagę u osób otyłych o około 5 funtów.
Osteoporoza. Wczesne badania sugerują, że przyjmowanie berberyny razem z witaminą D3, witaminą K i związkiem chemicznym znajdującym się w chmielu może zmniejszyć utratę masy kostnej u kobiet po menopauzie z osteoporozą. Nie wiadomo, czy berberyna jest korzystna, jeśli bierze się sama.
Urazy spowodowane promieniowaniem. Niektóre wczesne badania sugerują, że przyjmowanie berberyny podczas radioterapii może zmniejszyć występowanie i nasilenie niektórych urazów spowodowanych promieniowaniem u pacjentów leczonych z powodu raka.
Niska liczba płytek krwi (trombocytopenia). Płytki krwi są ważne dla krzepnięcia krwi. Wczesne badania sugerują, że przyjmowanie berberyny w monoterapii lub z prednizolonem może zwiększać liczbę płytek krwi u osób z niską liczbą płytek krwi.
Jaglica. Istnieją dowody na to, że krople do oczu zawierające berberynę mogą być przydatne w leczeniu jaglicy, która jest powszechną przyczyną ślepoty w krajach rozwijających się.

Potrzeba więcej dowodów, aby ocenić skuteczność berberyny w tych zastosowaniach.

Skutki uboczne i bezpieczeństwo

Berberyna jest bezpieczna dla większości osób dorosłych do krótkotrwałego stosowania, gdy jest przyjmowana doustnie lub stosowana na skórę.

Dzieci: nie jest bezpieczne podawanie berberyny noworodkom. Może powodować żółtaczkę jąder podkorowych (Kernicterus), rzadki rodzaj uszkodzenia mózgu, które może wystąpić u noworodków z ciężką żółtaczką. Żółtaczka jest żółknięcie skóry spowodowane przez zbyt dużą bilirubiny we krwi. Bilirubina to substancja chemiczna wytwarzana w wyniku rozpadu starych czerwonych krwinek. Jest zwykle usuwany przez wątrobę. Berberyna może sprawić, że wątroba nie usunie wystarczająco szybko bilirubiny.

Ciąża i karmienie piersią: nie jest bezpieczne przyjmowanie, jeśli jesteś w ciąży. Naukowcy są przekonani, że berberyna może przenikać przez łożysko i spowodować uszkodzenie płodu. Kernicterus, rodzaj uszkodzenia mózgu, rozwinęła się u noworodków narażonych na berberynę.

Jest również niebezpieczne przyjmowanie berberyny, jeśli karmisz piersią. Berberynę można przenosić na dziecko poprzez mleko matki, co może być szkodliwe.

Cukrzyca: Berberyna może obniżyć poziom cukru we krwi. Teoretycznie berberyna może powodować zbyt niski poziom cukru we krwi, jeśli zostaną zażyte przez diabetyków, którzy kontrolują poziom cukru we krwi za pomocą insuliny lub leków. Należy zachować ostrożność u osób z cukrzycą.

Wysoki poziom bilirubiny we krwi u niemowląt: Bilirubina jest związkiem chemicznym wytwarzanym w wyniku rozpadu starych czerwonych krwinek. Jest zwykle usuwany przez wątrobę. Berberyna może sprawić, że wątroba nie usunie wystarczająco szybko bilirubiny. Może to powodować problemy z mózgiem, szczególnie u niemowląt z wysokim poziomem bilirubiny we krwi. Unikaj używania.

Niskie ciśnienie krwi: Berberyna może obniżać ciśnienie krwi. Teoretycznie berberyna może zwiększyć ryzyko, że ciśnienie krwi stanie się zbyt niskie u ludzi, którzy już mają niskie ciśnienie krwi. Używaj ostrożnie.

Interakcje

Poważna interakcja – Nie bierz tego połączenia

Cyklosporyna (Neoral, Sandimmune) wchodzi w interakcje z berberyną

Ciało rozkłada cyklosporynę (Neoral, Sandimmune), aby się go pozbyć. Berberyna może zmniejszyć szybkość zepsuwania się cyklosporyny (Neoral, Sandimmune). Może to spowodować nadmierne działanie cyklosporyny (Neoral, Sandimmune) w organizmie i potencjalnie powodować działania niepożądane.

Umiarkowana interakcja – Bądź ostrożny przy tej kombinacji

Leki zmienione przez wątrobę (substraty cytochromu P450 3A4 (CYP3A4) wchodzą w interakcje z berberyną

Niektóre leki są zmieniane i rozkładane przez wątrobę.

Berberyna może zmniejszyć szybkość rozkładania niektórych leków przez wątrobę. Przyjmowanie berberyny wraz z niektórymi lekami, które są rozkładane przez wątrobę, może nasilać działanie i działania niepożądane niektórych leków. Przed zażyciem berberyny porozmawiaj z lekarzem, jeśli bierzesz leki, które zostały zmienione przez wątrobę.

Niektóre leki zmienione przez wątrobę obejmują cyklosporynę (Neoral, Sandimmune), lowastatynę (Mevacor), klarytromycynę (Biaxin ), indynawir (Crixivan), sildenafil (Viagra), triazolam (Halcion) i wiele innych.

Albal, M. V., Jadhav, S., and Chandorkar, A. G. Clinical evaluation of berberine in mycotic infections. Indian J Ophthalmol. 1986
Berberine. Altern Med Rev 2000
Chun YT, Yip TT, Lau KL, and et al. A biochemical study on the hypotensive effect of berberine in rats. Gen Pharmac 1979
Desai, A. B., Shah, K. M., and Shah, D. M. Berberine in treatment of diarrhoea. Indian Pediatr. 1971