Histydyna

Histydyna jest aminokwasem. Aminokwasy są budulcem białka w naszych ciałach. Ludzie używają histydyny jako leku.

Histydyna jest stosowana w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów, chorób alergicznych, wrzodów i niedokrwistości spowodowanej niewydolnością nerek lub dializą nerek.

Jak działa?

Histydyna uczestniczy w szerokim zakresie procesów metabolicznych w organizmie.

Prawdopodobnie nieskuteczne dla

Reumatoidalne zapalenie stawów.
Niedokrwistość związana z niewydolnością nerek lub dializą nerek.

Niewystarczające dowody na

Choroby alergiczne.
Wrzody.

Potrzeba więcej dowodów, aby ocenić skuteczność histydyny dla tych zastosowań.

Skutki uboczne i bezpieczeństwo

Histydyna może być bezpieczna dla większości ludzi. W badaniach stosowano dawki do 4 gramów dziennie, nie powodując widocznych efektów ubocznych.
Ciąża i karmienie piersią: Niewiele wiadomo na temat stosowania histydyny podczas ciąży i karmienia piersią. Pozostań przy bezpiecznej stronie i unikaj używania.

Niedobór kwasu foliowego: jeśli masz taki stan, nie używaj histydyny. Może powodować gromadzenie się niepożądanego związku chemicznego o nazwie formiminoglutamic acid (FIGLU) w organizmie.

Bigwood EJ, ed. Protein and amino acid functions. Oxford, NY: Pergamon Press, 1972.
Blumenkrantz MJ, Shapiro DJ, Swendseid ME, Kopple JD. Histidine supplementation for treatment of anaemia of uraemia. Br Med J 1975
Gerber DA, Tanenbaum L, Ahrens M. Free serum histidine levels in patients with rheumatoid arthritis and control subjects following an oral load of free L-histidine. Metabolism 1976
Reeves RD, Barbour GL, Robertson CS, Crumb CK. Failure of histidine supplementation to improve anemia in chronic dialysis patients. Am J Clin Nutr 1977

Histydyna