Witamina D3 – dbaj o jej zapotrzebowanie

Witamina D należy do związków chemicznych, które rozpuszczają się w tłuszczach. Witamina D dzieli się na 2 rodzaje – witaminę D2, która jest zawarta w roślinach i drożdżach oraz witaminę D3 znajdującą się w organizmach zwierzęcych. Witaminy z grupy D mają wiele właściwości cennych dla zdrowia, ale przede wszystkim zapewniają odpowiednią gospodarkę wapniowo-fosforanową organizmu, a także dbają o prawidłowe funkcje kośćca.

Opis i działanie witaminy D

Blisko 80%, a niekiedy nawet 100 % witaminy D3, która znajduje się w organizmie, tworzona jest w wyniku biosyntezy zachodzącej w skórze. Pozostały procent dostarczany jest wraz z pożywieniem. To ile witaminy D produkuje dany organizm zależne jest od kilku czynników: ilość słońca, pora roku, zanieczyszczenie po
wietrza, karnacji skóry, ilości i grubości tkanki tłuszczowej, stosowanie preparatów chroniących skórę przed promieniowaniem słonecznym oraz miejsce w jakim się mieszka. W głównej mierze witamina D reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową organizmu, również bezpośrednio działa na metabolizm kości, dlatego jest szczególnie ważna dla rozwoju kości oraz zębów. Jej odpowiednia zawartość w organizmie .

Witamina D pomaga budować masę mięśniową oraz wzmacniać mięśnie. Działa wzmacniająco oraz antybakteryjnie na organizm, niszczy wiele bakterii np. gruźlicy. Jej suplementacja może również zapobiegać chorobom takim jak cukrzyca typu 1 czy 2, stwardnienie rozsiane, nowotwory, zapalenie płuc, grypa. Jej odpowiednia zawartość w organizmie zapobiega ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego czy niewydolności serca.

Do najbogatszych źródeł witaminy D należą tłuste ryby: łosoś, makrela, pstrąg, miecznik, tuńczyk, śledź, makrela, sardynki, węgorz, oraz dorsz, tran, a także wątroba, ser, żółtko jajka, niektóre odmiany grzybów.

Źródła i proces przemiany witaminy D:

  1. Witamina D jest produkowana w skórze na skutek działania światła słonecznego.
  2. Witamina D jest dostarczana do organizmu poprzez spożywanie odpowiednich produktów, suplementów, a następnie wchłaniana jest przez jelita i za pośrednictwem układu krwionośnego dostaje się do wątroby.
  3. W wątrobie witamina D jest przemieniana w 25(OH)D.
  4. W nerkach witamina D jest przemieniana w 1,25(OH)D2.

    Wątroba dorsza jest największym źródłem witaminy D. W 100g znajduje się 250μg witaminy D.

Właściwości witaminy D

Witamina D posiada wiele właściwości,  z których najważniejszymi są:

  1. Wzmacnianie odporności

Witamina D ma działanie przeciwbakteryjne, zabija i osłabia wirusy, wzmacnia odporność. Likwiduje stany zapalne powstające w organizmie, a tym samym wzmacnia cały układ immunologiczny. Witamina D może również minimalizować ryzyko wystąpienia infekcji dróg oddechowych.

  1. Wspomaganie pracy serca

Witamina D reguluje ciśnienie krwi, obniża je, tym samym zapobiegając wystąpieniu miażdżycy i innych chorób układu sercowo-naczyniowego, minimalizuje ryzyko pojawienia się zawału serca oraz udaru mózgu. Jest również pomocna w przypadku niewydolności serca, poprawia jego funkcjonowanie.

  1. Zapobieganie chorobom

Przyjmowanie witaminy D i dbanie o jej odpowiednią ilość w organizmie może zminimalizować ryzyko zachorowania na stwardnienie rozsiane, depresja, problemy układu nerwowego. Jedną z jej cennych właściwości jest zapobieganie rozwojowi cukrzycy. Witamina D wpływa na procesy metaboliczne cukrów oraz tłuszczów, reguluje wydzielanie insuliny prowadząc do tzw. insulino-oporności organizmy.

  1. Łagodzenie objawów alergii

Odpowiedni poziom witaminy D może zminimalizować ryzyko wystąpienia alergii: uczulenia na pokarmy, atopowego zapalenia skóry, astmy, nadreaktywności oskrzeli. Witamina D zwiększa produkcję substancji o charakterze przeciwzapalnym i działaniu antyalergicznym.

  1. Przedłużanie życia u osób starszych

Według badań suplementacja witaminy D i jej odpowiednia ilość w organizmie może wpłynąć na długość życia u osób starszych.

  1. Poprawianie pamięci

Zapotrzebowanie na witaminę D

Zapotrzebowanie na witaminę D zależy od kilku czynników i powinno być określane indywidualnie, ale uśrednione dane, które przekazał Polski Instytut Żywności i Żywienia, wskazują następujące ilości:

  • niemowlęta – 10 – 20 µg;
  • dzieci (1-9 r.ż) – 10 – 15 µg;
  • młodzież i osoby po 60. rż.: 5 – 10 µg,

z czego te niższe poziomy oznaczają poziom bezpieczny witaminy D.

Suplementacja witaminy D jest również zalecana kobietom w ciąży oraz matkom karmiącym.

Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy D

Zarówno niedobór jak i nadmiar niektórych składników może być groźny dla zdrowia. Najważniejsze jest zachowanie umiaru i stosowanie się do norm i zaleceń, które określane są jako bezpieczne dla ludzkiego zdrowia.

Niedobór witaminy D może się objawiać:

  • awitaminozą, która może prowadzić do krzywicy u dzieci oraz młodzieży,
  • złamaniami, skrzywieniami i innymi zwyrodnieniami kości,
  • złą postawą ciała,
  • zmniejszonym apetytem,
  • biegunką,
  • zaburzeniami układu nerwowego oraz mięśniowego (bóle kości, bóle mięśni),
  • problemami z narządem wzroku np. zapalenie spojówki, zaburzenia widzenia,
  • problemami skórnymi o charakterze zapalnym,
  • ogólnym osłabieniem,
  • zmniejszoną odpornością,
  • problemami ze słuchem,
  • wypadaniem zębów, osłabieniem zębów,
  • guzy na czole noworodka,

co w efekcie może doprowadzić do:

  • krzywicy
  • osteoporozy
  • rozmiękania kości
  • skurczów mięśni,
  • problemów z chodzeniem
  • otyłości
  • chorób krążeniowych, w tym nadciśnienia tętniczego,
  • cukrzycy,
  • chorób zapalnych,
  • stwardnienia rozsianego
  • toczenia
  • reumatoidalnego zapalenia stawów
  • nowotworów, w tym piersi, prostaty, pęcherza moczowego, okrężnicy, jajnika, jelita grubego,
  • szybszego starzenia się
  • zaburzeń w rozwoju mózgu dziecka, które mogą doprowadzić do rozwoju autyzmu lub schizofrenii.

Nadmiar witaminy D (do którego dochodzi co prawda bardzo rzadko) również jest groźny i objawia się:

  • problemy żołądkowe – nudności, wymioty, biegunka,
  • spadek apetytu,
  • zaparcia, problemy z wypróżnianiem,
  • osłabienie organizmu,
  • szybkie męczenie się, zwiększona potliwość,
  • wzmożone pragnienie,
  • częste oddawanie moczu,
  • pieczenie i świąd skóry,
  • bóle głowy, bóle oczu,

co w efekcie może doprowadzić do:

  • kamicy nerkowej,
  • niewydolności nerek,
  • opóźnionego rozwój psychomotorycznego u dzieci,
  • zaburzeń pracy serca,
  • problemów w funkcjonowaniu układu nerwowego,
  • deformacja i choroby kości u niemowlęcia.

Witamina D3 – dbaj o jej zapotrzebowanie
5 (100%) 2 głos

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here