Olej kokosowy – co warto o nim wiedzieć

0
524

Olej kokosowy od wielu lat jest uważany za najzdrowszy olej świecie. Wykorzystywany jest głównie w przemyśle kosmetycznym dzięki swoim właściwościom pielęgnacyjnym. Jednak od jakiegoś czasu zagościł także w naszych kuchniach jako produkt o szerokiej gamie zastosowań. Można go używać do smarowania chleba zamiast masła, do smażenia, jak również jako dodatek do sałatek i koktajli owocowych.

Olej kokosowy, a dieta

Większość osób przechodzących na dietę redukcyjną zamienia dotąd stosowany tłuszcz na olej kokosowy. Ma to zbawienne skutki dla naszego organizmu między innymi dzięki zawartości trójglicerydów średniołańcuchowych (MCT). Są to cząsteczki tłuszczu które po dostaniu się do naszego organizmu nie zamieniają się w tkankę tłuszczową tylko od razu są przetwarzane w energię co znacznie podkręca nasz codzienny metabolizm. Według badań dietetycznych zaleca się stosowanie oleju kokosowego w ilości dwóch łyżek dziennie czyli 30 ml.

Ostatnim hitem jest dodawanie oleju kokosowego do porannej kawy. Nie brzmi zbyt smacznie ale jest bardzo skuteczne.

Rafinowany czy nierafinowany?

Gdy zdecydujemy się aby olej kokosowy zagościł w naszej kuchni na stałe, zastanawiamy się jaki olej wybrać? Markety proponują nam głównie tani olej kokosowy rafinowany a sklepy ze zdrową żywnością o wiele droższy olej kokosowy nierafinowany. Jaka jest różnica prócz tej cenowej? Otóż okazuje się że znaczna. Olej kokosowy rafinowany jest pozbawiony zapachu i smaku kokosa a dodatkowo  proces wytwarzania go przez rafinację jest dość skomplikowany. Przebiega on przy użyciu wysokiej temperatury i środków chemicznych co zwiększa trwałość produktu.

Nie zapominajmy o fakcie iż olej kokosowy rafinowany jest uznawany za najzdrowszy olej rafinowany stworzony przez człowieka. Jego plusem jest za to uniwersalność. Nie każdy przepada za zapachem oraz smakiem kokosa więc można na nim śmiało smażyć dania wytrawne oraz  ma wyższą temperaturę palenia bo aż 204°C. Olej kokosowy nierafinowany posiada znacznie lepsze właściwości zdrowotne ze względu na proces jego wytwarzania. Pozyskiwany jest mechanicznie – poprzez tłoczenie na zimno co nie pozbawia go niektórych witamin , zapachu oraz smaku kokosa.  Jest bardzo bogaty w antyoksydanty, nienasycone kwasy tłuszczowe. Fantastycznie nadaje się do pieczenia ciast i świetnie sprawdza się w kuchni azjatyckiej. Posiada niższą temperaturę spalania niż jego rafinowany odpowiednik, tylko 177°C.

Decydując się na zakup oleju kokosowego sami powinniśmy zastanowić się czego oczekujemy od produktu, czy tego aby był bardziej korzystny dla naszego zdrowia czy portfela?

Domowe EKO SPA 

Olej kokosowy jest bogaty w kwasy tłuszczowe, witaminy i minerały, które mają pozytywny wpływ również na nasz wygląd zewnętrzny. Jest jednym z głównych składników naturalnych środków kosmetycznych do codziennego użytku. Gdy dodamy do niego sól himalajską otrzymamy naturalny peeling. Świetnie nadaje się też jako olejek do ciała, jest fantastyczny do smarowania skóry podczas ciąży, polecany jest również do stosowania przy atopowym zapaleniu skóry (AZS). Jego właściwości bakteriobójcze i przeciwgrzybiczne tworzą świetną bazę pod domowej roboty pastę do zębów. Regularne stosowanie oleju kokosowego jako wcierki do skóry głowy pozwoli nam pozbyć się łupieżu raz na zawsze a przy okazji nawilży i odżywi włosy.

Olej kokosowy dla małych dzieci i niemowląt

Ze względu na właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne naturalny olej kokosowy może być stosowany jako kosmetyk do pielęgnacji dla niemowlęcia i małego dziecka. Jest nieuczulający więc można go stosować jako lek na skórę pupy która jest szczególnie narażona na wszelkiego rodzaju odparzenia, na wypryski oraz różnego rodzaju alergie skórne. Świetnie nadaje się do masażu jako naturalny olejek dla delikatnej skóry dziecka.

Właściwości

Ze względu na swoje właściwości olej kokosowy jest od wielu lat znany w medycynie naturalnej. Charakteryzuje go duża zawartości kwasu laurynowego, który też jest jednym ze składników mleka matki. Wspomaga przyswajanie witamin takich jak A, D, E i K oraz minerałów jak wapno, żelazo i magnez,  doskonale wpływa na naszą odporność. Wykazuje on właściwości bakteriobójcze, wirusobójcze i przeciwgrzybiczne. W porównaniu do antybiotyków, olej kokosowy i kwas laurynowy w nim zawarty nie niszczą flory bakteryjnej  jelit i żołądka, przez co jest bezpieczny w stosowaniu i nie powoduje szkodliwych skutków ubocznych.

Olej kokosowy szczególnie polecany jest dla osób borykających się z candida albicans (grzybica układu pokarmowego), cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym. Zalecany jest również przy chorobach związanych z demencją – chorobą Parkinsona i Alzheimera.

Olej kokosowy ma wiele pozytywnych właściwości, ale nie jest lekiem na wszystkie dolegliwości wewnętrzne jak i zewnętrzne. Jego zastosowanie również wymaga pewnej rozwagi i wcześniejszej analizy, dlatego zadbaj o zróżnicowaną dietę bogatą w cały wachlarz tłuszczów i olejów.

Tabela wartości odżywczych oleju kokosowego (100g)
Wartość energetyczna (kcal) –  862

Tłuszcz:
Kwasy tłuszczowe nasycone – 87g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone – 1,8g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone – 6g

Cholesterol – 0mg
Sód – 0 mg
Węglowodany – 0 mg
Błonnik – 0 mg
Cukry – 0 mg
Białko – 0 mg

Olej kokosowy – co warto o nim wiedzieć
5 (100%) 7 głos

Zainteresowaliśmy Ciebie artykułem? Masz pytania, propozycje lub wątpliwości? Możesz do nas napisać: redakcja@drogazdrowia.pl. Bądź z nami w kontakcie i dołącz do naszego fanpage'a - Droga Zdrowia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here