Termofor i jego zastosowania

Termofor to pojemnik, który poprzez napełnienie ciepłą wodą robi się gorący i służy do ogrzewania różnych części ciała. Nazwa termofor pochodzi od połączenia 2 słów czyli termo, co oznacza ciepło, oraz phorein, co oznacza nieść, a to razem daje niosący ciepło. Termofor ma lecznicze właściwości i stosowany w formie okładu może zminimalizować ból i przynieść ulgę bolącym częścią ciała. Termofory są bezpieczne zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych. Ich zdecydowaną zaletą jest długi czas utrzymywania ciepła, dzięki czemu taki termofor może służyć, po jednorazowym napełnieniu gorącą wodą, nawet godzinami. Obecnie termofory „otulone są” różnorodnymi tkaninami w wielu dostępnych barwach i rodzajach, przez co termofor oprócz tego, że ma lecznicze działanie, jeszcze do tego pięknie wygląda i spełnia ozdobną funkcję.

[hoops name=”Termofor Ceneo”]

Zastosowania termoforu

Termofor to gumowa „poduszeczka” napełniona ciepłą wodą, której temperatura pozostaje niezmienna przez kilka, a nawet kilkanaście godzin. Ten niepozorny wynalazek ma wiele właściwości, również profilaktyczno-leczniczych. Do najważniejszych z nich zalicza się:

1. Łagodzenie bólu brzucha

Termofor przynosi ulgę na bolący brzuch, którego przyczyną mogą być np. bóle menstruacyjne, niestrawność, pełność żołądka. Ciepły termofor działa rozluźniająco na mięśnie gładkie brzucha, dzięki czemu minimalizuje bolesne skurcze. Okłady z termoforu są zalecane kobietom podczas miesiączki, ale również osobom, którym dolega niestrawność lub mają problemy żołądkowe, a także związane z układem moczowym i drogami rodnymi czyli np. zapalenie trzustki, kamica pęcherzyka żółciowego, wrzody dwunastnicy oraz żołądka, przepuklina czy zespół jelita drażliwego. Oczywiście termofor nie wyleczy choroby, ale może złagodzić bóle z nią związane i warto uzupełnić nim proces leczenia. Termofor jest bezpieczny dla osób w każdym wieku, nie powoduje problemów z wątrobą – nie obciąża jej tak jak np. tabletki rozkurczowe. Okłady z termofora powinny przynieść ulgę już po kilkudziesięciu minutach.

1. Ogrzewanie

Termofor to doskonały sposób na szybkie rozgrzanie zmarzniętych części ciała. Po zimowych spacerach taki ciepły okład z pewnością będzie przyjemny, pozwoli się ogrzać i przywrócić normalną temperaturę ciała. Termofor można również przykładać na zimne stopy oraz ręce.

1. Poprawa pracy układu krążenia

Zaleca się stosowanie termoforu przez osoby, które mają stale problem z zimnymi stopami np. w nocy. Trzymanie termoforu pod kołdrą podczas snu sprawi, że problem zimnych stóp powinien odejść w zapomnienie, a przynajmniej zdecydowanie się zmniejszyć.

1. Łagodzenie bólu mięśni

Termofor doskonale poradzi sobie z bólem mięśni wywołanym np. stłuczeniami kończyn.

1. Walka z zapaleniem stawów

Rozgrzewające działanie termoforu pozwala na zminimalizowanie dolegliwości związanych z zapaleniem stawów. Łagodzi ból i poprawia funkcjonowanie całego organizmu.

1. Łagodzenie bólu nerek

Termofor poleca się również osobom, którym dokucza ból nerek. Przykładanie gorącego termoforu bezpośrednio na bolące nerki pozwala się odprężyć i zrelaksować oraz uśmierza ból.

1. Dobroczynny wpływ na kręgosłup

Kręgosłup to fundament całej sylwetki, jest niezwykle mocna narażony na wszelkie obciążenia, a siedzący tryb życia, związany z wielogodzinną pracą biurową, powoduje, że bóle kręgosłupa już nie są zarezerwowane tylko dla osób chorych. Bóle kręgosłupa mogą skutecznie utrudnić funkcjonowanie, dlatego warto pamiętać o zachowaniu odpowiedniej postawy w ciągu dnia, o regularnych ćwiczeniach fizycznych, które pomogą zminimalizować bóle kręgosłupa, ale to dbanie warto również wspomagać ciepłymi okładami za pomocą termofora. Termofor świetnie łagodzi bóle kręgosłupa. Należy nim okładać cały kręgosłup, od odcinka szyjnego aż do kości ogonowej. Regularne okłady, oraz odpowiednie ćwiczenia i postawa w ciągu dnia, powinny przywrócić sprawność naszego ciała i całego organizmu.

termofor w lozku
Termofor doskonale rozgrzewa zmarznięte części ciała, co niezwykle się przydaje przy przeziębieniu.

Historia termoforu w kilku punktach

1. Pierwszą wersją termoforu była szkandela z 1688 roku czyli patelnia z pokrywką, w której umieszczało się żar. Szkandela miała służyć do rozgrzewania łóżka. Jej nazwa pochodzi z języka włoskiego od słów scaldare, co oznacza ogrzewać, oraz letto, co oznacza łóżko. Legenda głosi że w 1387 roku król Nawarry Karol II zmarł właśnie na skutek poparzenia, a dokładniej zmarł w wyniku powikłań po pożarze wywołanym rozgrzaną rozżarzonymi węglami szkandelą. Szkandela najczęściej była tworzona z miedzi. Działanie takiej rozgrzanej patelni miało również swoich przeciwników – niektórzy lekarze uważali wręcz, że podgrzewanie łóżka odbiera energię i zalecano ich stosowanie tylko przez osoby chore lub niepełnosprawne. Pozostali uważali, że cieplejsze łóżko pozwala szybciej zasnąć.
  2. W XIX wieku lekarze, którzy szczególnie interesowali się rozwojem wcześniaków zaczęli dostrzegać dobroczynne działanie „termoforów”. William Frédéric Edwards porównywał trzymanie wcześniaka w cieple z przebywaniem w łonie matki. Później zaczęto również zauważać, że śmiertelność noworodków wzrastała w zimowych miesiącach i była niższa latem. Właśnie wtedy butelka z ciepłą wodą lub nagrzana cegła miała sprawiać, że wcześniaki i noworodki cieszyły się zdrowiem i lepiej się rozwijały.
  3. W średniowieczu oprócz ogrzewania, jakie dawały kominki, ludzie na noc wkładali pod kołdrę rozgrzane cegły lub kamienie, które dodatkowo owijało się płótnem – dla bezpieczeństwa i lepszego trzymania ciepła. Dopiero w XVI wieku pojawił się pomysł, aby kamienie zastąpić naczyniem specjalnie przeznaczonym do ogrzewania. Naczynia te robiono z cynku oraz miedzi. Wtedy również korzystano ze szkandeli. Zdecydowanym minusem tego sposoby był nieprzyjemny zapach w łóżku – zapach spalenizny. Próbując zminimalizować ten problem węgiel i torf zastępowano rozgrzanym piaskiem. Niekiedy szkandele również napełniano wodą. Szkandela na wodę była miską w owalnym kształcie i płaskim dnem, na górze zakończona zaworem. W takiej szkandeli można było również trzymać i ogrzewać napoje np. mleko dla dziecka. Szkandele miały również swoje metalowe odmiany, które dodatkowo były zdobione, grawerowane, a żeby zabezpieczyć ciało przed poparzeniem taką metalową szkandelę owijało się pokrowcem robionym na drutach lub szydełkowanym. Francuskie i włoskie mnichy to właśnie metalowe naczynia wypełnione żarem ustawiane na drewnianych stojakach dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania.
  4. Wraz z rozwojem ówczesnych form termoforu zaczęto korzystać z coraz różniejszych surowców do wytwarzania naczyń służących do ogrzewania ciała. Surowce tkj. mosiądz, szkło, aluminium, a nawet fajans były dużo tańsze i bardziej dostępne nawet dla zwykłych ludzi. Tworzono również termofory ze steatytu, których temperatura wynosiła ok. 90 stopni Celsjusza i utrzymywała się na wysokim poziomie do kilku godzin. Kamień ten nagrzewało się w piekarniku a następnie owijało specjalnym, grubym pokrowcem i umieszczało się pod pościelą.
  5. Termofor, który jest używany do dzisiaj, stworzony z gumy powstał w 1903 roku, a jego wynalazcą był Eduard Slavoljub Penkala. Obecne termofory bardzo przypominają te z początków XX wieku, ale są od nich bardziej kolorowe i bardziej spersonalizowane, owinięte ozdobnymi tkaninami lub pluszem.
  6. Przed I wojną światową zaczęto zastanawiać się nad elektryczną formą termoforu. W latach 30. zaczęto tworzyć plastikowe podgrzewacze z bakelitu, te termofory miały kształt dużej pastylki i pastelowe kolory. Za ogrzewanie odpowiadała żarówka. W 1912 roku Samuel Irwin Russel wynalazł koc elektryczny, który miał służyć pacjentom chorym na gruźlicę i ogrzewać ich ciała. Koc elektryczny na początku produkowany był w Wielkiej Brytanii, a w 1937 r. jego zasięg rozszerzył się również na USA. Pierwszy koc z termostatem został wynaleziony pod koniec lat 40. Przez Georga C. Crowley’a. Dzięki zastosowaniu termostatu koc się nie przegrzewał.
  7. Z rozwojem centralnego ogrzewania domy były wystarczająco nagrzane, a problem marznięcia podczas snu przestawał być problemem. Popyt na elektryczne koce oraz poduszki spadł, ale nie spowodowało to wycofania tych produktów ze sprzedaży. Te wynalazki nadal mają swoich zwolenników, a co więcej również dostępne są elektryczne podgrzewacze dla zwierząt – dzięki nim nasze pupile nie muszą już marznąć np. zimą.

Termofor to doskonały prezent

Termofor ma szerokie zastosowanie i może zrobić wiele dobrego dla ludzkiego zdrowia i organizmu. Nie ma właściwie żadnych przeciwwskazań do korzystania z tego magicznego wynalazku (powinny na niego jednak uważać kobiety w ciąży, ponieważ zbytnie nagrzanie brzucha nie będzie zdrowe dla rozwijającego się dziecka), dlatego można go stosować praktycznie na wszystko jeśli ciepłe okłady przynoszą nam ulgę. Termofor będzie również doskonałym prezentem dla kogoś bliskiego: siostry, mamy, taty, babci czy dziadka.

termofor jako prezent
Termofor to świetny pomysł na prezent na różne okazje, również jako dodatek do innych podarunków

Termofor może być stosowany niezależnie od wieku, a na rynku jest dostępnych masa rodzajów termoforu, który oprócz tego, że przyniesie ulgę w bólu, będzie dodatkowo pięknie wyglądał i cieszył oko. Termofor, wbrew pozorom, może być również trafionym upominkiem nawet dla najmłodszych. Taki w wersji pluszowej, z pokrowcem imitującym jakieś zwierzątko i w żywym lub pastelowym kolorze i śmiesznej formie ucieszy na pewno każde dziecko, a do tego będzie pomocny w zwalczaniu bólu. Jeśli już jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami termoforu warto na bieżąco kontrolować czy nie powstały na jego powierzchni żadne dziurki, ponieważ gorąca woda wyciekająca z otworu może nas poparzyć.

Termofor i jego zastosowania
4.1 (82.86%) 14 głos