Olejek Goździkowy

Goździk to roślina uprawiana w niektórych częściach Azji i Ameryki Południowej. Goździk najczęściej stosuje się bezpośrednio na dziąsła w celu leczenia bólu zęba, kontroli bólu podczas prac dentystycznych i innych problemów związanych z zębami. Ale istnieją ograniczone badania naukowe wspierające te i inne zastosowania.

W żywności i napojach goździk jest stosowany jako środek aromatyzujący.

W produkcji goździki stosuje się w pastach do zębów, mydłach, kosmetykach, perfumach i papierosach. Papierosy z goździkami, zwane również kretekami, zazwyczaj zawierają 60% do 80% tytoniu i 20% do 40% mielonego goździka.

Jak działa goździk?

Olejek goździkowy zawiera substancję chemiczną zwaną eugenolem, która może pomóc w zmniejszeniu bólu i zwalczaniu infekcji, ale potrzebne są dalsze badania.

Prawdopodobnie skuteczne dla

Przedwczesny wytrysk. Badania pokazują, że nałożenie kremu zawierającego kwiat goździka plus korzeń żeń-szenia Panax, korzenia Angelica, Cistanches deserticola, gatunków Zantoxox, nasion Torlidis, korzenia Asiasari, kory cynamonu i jadu ropuchy (krem SS) poprawia przedwczesne (wczesne) wytrysk.

Niewystarczające dowody

Szczeliny okołoodbytnicze. Wczesne badania pokazują, że stosowanie kremu z olejem goździkowym na szczeliny okołoodbytnicze przez 6 tygodni poprawia gojenie w porównaniu do stosowania środków zmiękczających stolec i stosowanie kremu z lidokainą.
Preparat na komary. Wczesne badania pokazują, że stosowanie oleju z goździków lub żelu z goździków bezpośrednio na skórę może odstraszać komary na okres do 5 godzin.
Ból. Wczesne badania pokazują, że stosowanie żelu zawierającego zmielone ząbki przez 5 minut przed utknięciem w igle może zmniejszyć ból igły.
Ból zęba. Olejek goździkowy i eugenol, jeden z zawartych w nim chemikaliów, od dawna stosuje się do zębów i dziąseł na ból zęba, ale amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) dokonała reklasyfikacji eugenolu, obniżając jego ocenę skuteczności. FDA uważa obecnie, że nie ma wystarczających dowodów, aby ocenić eugenol jako skuteczny w bólu zęba.
Płytka bakteryjna.
„Suche gniazdo” po usunięciu zęba.
Wymioty.
Zdenerwowany żołądek.
Nudności.
Gaz (wzdęcia).
Biegunka.
Przepuklina.
Ból i obrzęk (zapalenie) jamy ustnej i gardła.
Kaszel.

Efekty uboczne i bezpieczeństwo

Goździk jest bezpieczny dla większości ludzi, gdy jest przyjmowany doustnie w ilościach powszechnie występujących w jedzeniu. Niewiele wiadomo o bezpieczeństwie przyjmowania goździków doustnie w większych ilościach leczniczych.

Olejek goździkowy lub krem ​​zawierający kwiat goździka jest bezpieczny po nałożeniu bezpośrednio na skórę. Jednak stosowanie olejku goździkowego w jamie ustnej lub dziąsłach może czasami spowodować uszkodzenie dziąseł, miazgi zęba, skóry i błon śluzowych.

Wdychanie dymu z goździków lub wstrzykiwanie olejku goździkowego do żył jest niebezpieczne i może powodować działania niepożądane, takie jak problemy z oddychaniem i choroby płuc.

Suszony ząbek może również powodować wrażliwość na usta i podrażnienie, a także uszkodzenie tkanek zęba.

Dzieci: u dzieci olejek goździkowy jest niebezpieczny. Może powodować poważne skutki uboczne, takie jak drgawki, uszkodzenie wątroby i zaburzenia równowagi płynów.

Ciąża i karmienie piersią: Goździk jest bezpieczny, gdy jest przyjmowany doustnie w ilościach powszechnie występujących w żywności. Nie ma wystarczającej ilości wiarygodnych informacji na temat bezpieczeństwa przyjmowania goździków w dawkach leczniczych, jeśli pacjentka jest w ciąży lub karmi piersią. Pozostań po bezpiecznej stronie i unikaj używania.

Zaburzenia krwawienia: Olejek goździkowy zawiera substancję chemiczną zwaną eugenolem, która wydaje się spowalniać krzepnięcie krwi. Istnieje obawa, że ​​przyjmowanie olejku goździkowego może powodować krwawienie u osób z zaburzeniami krzepnięcia.

Operacja: Olejek goździkowy zawiera substancję chemiczną zwaną eugenolem, która wydaje się spowalniać krzepnięcie krwi. Istnieje obawa, że ​​może to spowodować krwawienie podczas lub po operacji. Przestań używać goździków co najmniej 2 tygodnie przed planowaną operacją.

Interakcje

Drobne interakcje – Uważaj na tę kombinację

Leki, które spowalniają krzepnięcie krwi (leki przeciwzakrzepowe / przeciwpłytkowe) współdziałają z olejem goździkowym

Goździk może spowalniać krzepnięcie krwi. Przyjmowanie olejku goździkowego wraz z lekami, które również powoli krzepną, może zwiększyć ryzyko siniaków i krwawień.

Goździk zawiera eugenol. Eugenol jest częścią goździka, która może spowalniać krzepnięcie krwi. Eugenol jest bardzo pachnący i daje ziele angielskie i zatyka ich charakterystyczny zapach. Niektóre leki, które spowalniają krzepnięcie krwi, obejmują aspirynę, klopidogrel (Plavix), diklofenak (Voltaren, Cataflam, inni), ibuprofen (Advil, Motrin, inne), naproksen (Anaprox, Naprosyn, inne), dalteparyna (Fragmin), enoksaparyna (Lovenox), heparyna, warfaryna (Coumadin) i inne.

El Maraghy, S. S. Effect of some spices as preservatives for storage of lentil (Lens esculenta L.) seeds. Folia Microbiol. 1995
Fischer, I. U. and Dengler, H. J. Sensitive high-performance liquid chromatographic assay for the determination of eugenol in body fluids. J Chromatogr. 2-23-1990;525(2):369-377.
Guidotti, T. L., Laing, L., and Prakash, U. B. Clove cigarettes. The basis for concern regarding health effects. West J Med 1989
Hollander F and Goldfischer RL. Histological study of the destruction and regeneration of the gastric mucous barrier following application of eugenol. Preliminary report. Journal of the National Cancer Institute 1949
Isaacs, G. Permanent local anaesthesia and anhidrosis after clove oil spillage. Lancet 4-16-1983
Kim, B. J., Kim, J. H., Kim, H. P., and Heo, M. Y. Biological screening of 100 plant extracts for cosmetic use (II): anti-oxidative activity and free radical scavenging activity. Int.J Cosmet.Sci. 1997