Siemię lniane – zdrowotne właściwości

Len (Linum L.) to roślina pochodząca z rodziny lnowatych. Na świecie istnieje ok. 180 gatunków lnu, a jego występowanie dotyczy kontynentów znajdujących się w strefie umiarkowanej oraz subtropikalnej. Jego największe zróżnicowanie można zauważyć w basenie Morza Śródziemnego. Len nie jest wymagający, najczęściej „osiedla się” na suchym oraz nasłonecznionym podłożu. Lubi obecność kamieni, wszelkiego rodzaju klify oraz towarzystwo ciepłolubnych roślin.

W Polsce obserwuje się jego 6 odmian rosnących dziko oraz kilka uprawianych. Len jest rośliną włóknodajną, a len zwyczajny jest stosowany w przemyśle włókienniczym. Oprócz tego zastosowania nasiona lnu są wykorzystywane w medycynie naturalnej, ze względu na swoje bogate właściwości lecznicze. Len, a dokładniej jego nasiona, znany jest z nazwy siemię lniane. Właśnie pod tą postacią len posiada najwięcej właściwości leczniczych.

Cechy charakterystyczne

Nasiona lnu wyglądają mają 2-3 mm, są płaskie i szarobrązowe

Roślina lnu, której wysokość sięga do ok. 0,6 metra, składa się z łodygi, liści, kwiatów i owoców. Łodyga lnu jest wyprostowana i posiada grubą korę, rzadko ma owłosienie. Liście są pojedyncze, lancetowate z włoskami na brzegu. Kwiaty, osiągające średnicę do 4 cm, mają zazwyczaj po 5 płatków o niebieskim, żółtym, czerwonym, różowym lub białym zabarwieniu. Zalążnia kwiatu ma 5 szyjek i dodatkowo dzieli się na komory. W każdej komorze znajdują się po 2 zalążki. Owoce lnu zawierają spłaszczone nasiona o czarnym lub brązowym kolorze. Nasiona lnu w kontakcie z wodą wytwarzają śluz i przybierają żelową konsystencję.

Właściwości

 Nasiona lnu, czyli siemię lniane, mają dobroczynne działanie na ludzki organizm. Siemię lniane składa się z tłuszczy roślinnych (ok. 38-44 %): w tym ok. 57-60 % to kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, a ok. 15 % to kwasy tłuszczowe omega-6; zawiera błonnik rozpuszczalny oraz nierozpuszczalny, witaminę E, substancje śluzowe oraz balastowe, a dodatkowo białko, potas, cynk i fitoestrogeny, lecytynę oraz flawonoidy.

Do najważniejszych właściwości siemienia lnianego zalicza się:

  1. Działanie osłonowe na przewód pokarmowy

Siemię lniane zanurzone w wodzie pęcznieje i pokrywa się warstwą śluzu. Dzięki temu, po jego spożyciu, nasiona osłaniają ściany żołądka oraz przełyku przed szkodliwymi substancjami. Śluz wytwarzany z nasion lny długo jest lepki, więc utrzymuje się w przełyku oraz jelicie grubym tworząc barierę dla szkodliwych związków orazutrudniając ich wchłanianie przez organizm. Nasiona lnu dodatkowo mogą wykazywać działanie przeczyszczające, a tym samym ułatwiają wypróżnianie się. Zawarte w siemieniu lignany i błonnik mają pozytywny wpływ na procesy trawienne, regulują pracę jelit, co zapobiega zaparciom. Śluz wytwarzany z nasion lnu, po ich spożyciu, osłania błony śluzowe przełyku, dwunastnicy, a także żołądka, chroni je przed negatywnym działaniem kwasu solnego, łagodzi stany zapalne, ból, pieczenie, zgagę oraz owrzodzenia.

  1. Działanie przeciwnowotworowe

Len zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe oraz lignany (fito estrogeny roślinne), które regulują poziom estrogenów i hamują skutki ich działania, mają działanie antynowotworowe. Wg ostatnich badań regularne spożywanie siemienia (tj. 5-10 g dziennie) może zahamować rozwój raka piersi u kobiet będących po okresie menopauzy. Nasiona lnu są największym źródłem fito estrogenów.

  1. Działanie przeciwkaszlowe

Siemię lniane jest stosowane również w łagodzeniu objawów kaszlu, przeziębienia, chrypy oraz zapalenia oskrzeli. Olej lniany wytwarzany z lnu powoduje odbudowę naskórka i błon śluzowych, łagodzi suchy kaszel, ale również oczyszcza oskrzela z wydzieliny, co jest pożądane w przypadku kaszlu mokrego.

  1. Właściwości nawilżające

Len, a w szczególności olej lniany, zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, które zapobiegają utracie wody przez skórę oraz utrzymują jej nawilżenie na odpowiednim poziomie. Witamina E, będąca jednym ze składników lnu, poprawia barierę lipidową naskórka, a tym samym skóra traci mniej wody i dłużej pozostaje elastyczna. Kosmetyki z dodatkiem oleju lnianego są szczególnie polecane osobom z suchą skórą, ale również sprawdzają się w przypadku tłustej cery, ponieważ regulują poziom wydzielanego przez skórę serum, tym samym odtykając pory i minimalizując pojawianie się zaskórników. Kwasy tłuszczowe będące składnikami oleju lnianego zabezpieczają przed negatywnym promieniowaniem UV i minimalizują ryzyko powstawania oparzeń słonecznych, przyspiesza regenerację naskórka i błon śluzowych. Witamina E hamuje starzenie się skóry i zmniejsza stres oksydacyjny.

  1. Właściwości wzmacniające

Len, z uwagi na wysoką zawartość witamin, minerałów oraz kwasów tłuszczowych odżywia skórę i utrzymuje jej optymalne nawilżenie. Olej lniany zaleca się do stosowania na skórę głowy oraz bezpośrednio na suche i zniszczone włosy. Regularne stosowanie sprawia, że włosy odzyskują sprężystość, są miękkie w dotyku i nawilżone od wewnątrz. Mniej się łamią i nie są kruche.

  1. Właściwości wspomagające odchudzanie

Olej lniany, z uwagi na zawartość liganów, przyspiesza przemianę materii, ale również pozytywnie działa na całą gospodarkę węglowodanową organizmu. Dzięki przyspieszonemu metabolizmowi walka z nadwagą będzie bardziej skuteczna. Olej lniany powinno się włączyć do codziennej diety. Oprócz tego, że przyspiesza procesy trawienne, olej dodatkowo przekształca spożywane produkty w energię i zapobiega odkładaniu się tłuszczu. Dodatkowo pobudza produkcję żółci, która rozkłada tłuszcze.

  1. Pozytywne działanie na układ krążenia

Olej lniany zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe oraz fitosterole, które obniżają zawartość „złego” cholesterolu LDL, a podwyższają poziom cholesterolu „dobrego” HDL. Kwasy zawarte w oleju rozszerzają naczynia wieńcowe i prowadzą do większych skurczy mięśnia sercowego. W efekcie zmniejsza się ryzyko wystąpienia nadciśnienia, chorób serca i miażdżycy. Dodatkowo siemię lniane powoduje spadek zawartości lipidów i cukru we krwi, zmniejsza wchłanianie glukozy w przewodzie pokarmowym.

  1. Pozytywny wpływ na pracę mózgu, lepsza pamięć.

Zastosowanie

Len czy siemię lniane można spożywać pod różnymi postaciami. Osobom, które chcą obniżyć poziom cholesterolu zaleca się stosowanie kapsułek (siemię lniane w tej postaci jest odolejone). Na problemy pokarmowe czy żołądkowe najlepsze będą mieszanki ziołowe z siemię lnianym (odwar) lub mączka lniana (również stosowana do okładów bądź w postaci tzw. mazidła). Do codziennego stosowania zaleca się przygotowywanie odwarów z siemienia, albo spożywanie jego nasion jako dodatek do potraw np. sałatek, kanapek.

Len to roślina, która dojrzewa w miesiącach letnich: w lipcu oraz sierpniu. Jej zbiory rozpoczyna się, gdy roślina ma jeszcze zielonkawożółty kolor. Len wyrywa się wraz z korzeniami i suszy na polu. Podczas procesu suszenia, nasiona lnu dojrzewają i zmieniają barwę na brunatną. Następne należy je wymłócić i oczyścić. Nasiona lnu należy przechowywać w papierowej torbie lub słoiku szczelnie zamykanym, w zacienionym miejscu.

Sposób przygotowania

  1. Odwar z siemienia lnianego

1 łyżkę siemienia zalej szklanką letniej wody, gotuj pod przykryciem przez ok. 15 min. Odstaw do ostygnięcia. Odcedzony nadaje się do spożycia. Zalecana dawka, w przypadku podrażniania przewody pokarmowego lub żołądka, to pól szklanki odwaru 2 razy dziennie.

  1. Napar z siemienia lnianego

1 łyżkę siemienia zalej szklanką wrzącej wody. Zaparzaj pod przykryciem przez 15 min. Napar zalecany jest osobom z problemami zaparć, a także zapaleniem oskrzeli lub kaszlem. Zaleca się wypijanie szklanki naparu codziennie rano i wieczorem.

Napar można stosować również zewnętrznie, bezpośrednio na skórę. Łagodzi to swędzenie i pieczenie będące objawem półpaśca, łuszczycy czy czyraków.

  1. Nasiona lnu

Nasiona lnu można spożywać „na surowo” dodając je do potraw, np. sałatek, kanapek, jogurtu, musli. Zaleca się spożywanie od 1 do 2 łyżek stołowych nasion lnu.

  1. Olej lniany

Olej można dodawać do sosów, dressingów, można nim polewać kaszę bądź ryż. Ma lekko słodki, orzechowy smak. Z uwagi na krótką datę przydatności należy go przechowywać w ciemnym szkle, w lodówce.

5. Mielone ziarna lnu

1-2 łyżeczki zmielonych nasion siemienia należy zalać gorącą wodą. Napar stosuje się do osłony błon śluzowych znajdujących się w przewodzie pokarmowym.

Ważne!

Spożywając siemię lniane w jakiejkolwiek postaci pamiętaj o odpowiednim nawadnianiu organizmu.

Siemię lniane zawiera więcej kwasów omega-3 niż nasiona chia, ma trzykrotnie wyższą zawartość liganów. Jest bogatym źródłem cennych witamin i minerałów, w tym żelaza i cynku, zawiera przeciwutleniacze, witaminy z grupy B i E. Działa pozytywnie na cały organizm od wewnątrz, a także od zewnątrz (włosy, skóra, paznokcie). Wpływa na wyregulowanie gospodarki hormonalnej, chroni nasze serce przed chorobami, osłania jelita i wspomaga procesy trawienne. Jest wykorzystywane również przez osoby dbające o zgrabną sylwetkę oraz hamuje procesy starzenia się skóry. Zdecydowanie warte jest włączenia do codziennej diety.

Siemię lniane – zdrowotne właściwości
4.8 (95%) 4 głos

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here