5 najczęstszych błędów żywieniowych

Często słyszymy, że ktoś odżywia się prawidłowo lub nieprawidłowo. Co to właściwie oznacza? Otóż prawidłowe lub nieprawidłowe odżywianie to nic innego jak dobre i złe nawyki żywieniowe. Te z kolei sprowadzają się do określonych zachowań związanych z organizowaniem posiłków i doborem określonych składników. Nawyki żywieniowe wynosimy najczęściej z domu. Kiedy indziej stoją za nimi: tradycja, tryb życia, a także miejsce zamieszkania. Warto przy tym podkreślić, że nawyki żywieniowe wpływają w zdecydowany sposób na stan naszego zdrowia. Zarówno na kondycję fizyczną, jak i psychiczną. Te, które kwalifikowane są jako złe czy nieprawidłowe, szkodzą nam najbardziej. Poznaj pięć najczęstszych błędów żywieniowych.

Niejedzenie śniadań

To jeden z najgorszych, ale i najczęstszych błędów żywieniowych. Dlaczego? Ponieważ śniadanie to pierwszy i najważniejszy posiłek w ciągu dnia. To właśnie wtedy dostarczamy organizmowi potrzebnej na całą resztę dnia (czyli do obiadu) energii. Rezygnując z niego, postępujemy nierozsądnie, gdyż narażamy się wówczas na nieprawidłowe rozłożenie deficytu energetycznego. Ponadto pozwalamy sobie wtedy na podjadanie między posiłkami. To z kolei powoduje, że fundujemy sobie zbędne kilogramy. Ich ponowna utrata jest niekiedy bardzo trudna, a czasami wręcz niemożliwa.

Nieregularne spożywanie posiłków

Jedząc w nieregularnych odstępach czasu, narażamy swój organizm na niedobory energetyczne. Zaburzamy też w ten sposób swój metabolizm. Spowalniamy go lub całkowicie rozregulowujemy. To z kolei przyczynia się do wzrostu naszej wagi. Przybieranie na wadze, wiąże się natomiast z pogorszeniem jakości naszego życia. Nieregularne jedzenie przyczynia się też do częstszego uczucia głodu. Nie mając jednak czasu na to, by porządnie się najeść, stosujemy różnego rodzaju „zapychacze”. Oszukujemy w ten sposób żołądek, który i tak pod koniec dnia upomni się o swoje. Będziemy wtedy zmuszeni do zjedzenia potężnej i sytej kolacji. To odbije się z pewnością na naszej wadze.

Zbyt częste „przeskakiwanie” między dietami

Ten błąd dotyczy głównie osób cierpiących na nadwagę i odchudzających się. Brak efektów danej diety powoduje u nich szybkie przejście na kolejną. Zapominają jednak o tym, że aby jakakolwiek dieta przyniosła pierwsze efekty, musi upłynąć jakiś okres czasu – absolutne minimum to 2-3 tygodnie. Przeskakiwanie między dietami może przynieść dość bolesne konsekwencje. Po pierwsze prowadzi do rozregulowania metabolizmu – chudniemy wolniej lub wcale. Gwarantuje ono również efekt jo-jo. Niekiedy wręcz powoduje przybieranie na wadze. Prawidłowo między stosowanymi dietami, powinien być zachowany okres przynajmniej 3 tygodni do miesiąca czasu. Wtedy organizm ma szansę się zregenerować, by móc przywyknąć do nowego sposobu jego odżywiania.

Zbyt drastyczne zmiany w odżywianiu

Ta nieprawidłowa praktyka, również dotyczy osób borykających się z nadwagą. Chcąc szybko zgubić nadbagaż kilogramowy, sięgają po diety o ograniczonej liczbie kalorii. Nie patrzą przy tym czy zawartość energetyczna tej diety, jest odpowiednia dla ich stylu życia. Prowadzi to w efekcie do napadów wilczego głodu. Jest on jak najbardziej „naturalną” obronną reakcją organizmu przed „zagłodzeniem” go.

Popijanie posiłków

Jest to nagminny błąd, który popełnia większość z nas. Najczęściej wyniesiony jeszcze z czasów dzieciństwa. Niestety nawyk ten prowadzi w efekcie do wzdęć i uczucia przepełniania żołądka. Ma to związek z faktem, że dostarczane w trakcie jedzenia płyny, rozrzedzają soki żołądkowe, co z kolei zaburza proces trawienia.

5 najczęstszych błędów żywieniowych
Oceń Artykuł

Zainteresowaliśmy Ciebie artykułem? Masz pytania, propozycje lub wątpliwości? Możesz do nas napisać: redakcja@drogazdrowia.pl. Bądź z nami w kontakcie i dołącz do naszego fanpage'a - Droga Zdrowia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here